Metodologies | |
Tipologia | Descripció |
1.-Activitats Introductòries | Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. En un context virtual o semipresencial: Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
2.-Sessió Magistral | Exposició dels continguts de l'assignatura. En un context virtual o semipresencial: Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
3.-Esdeveniments científics i/o divulgatius | Xerrades, taules rodones, congressos, aportacions i exposicions amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries. En un context virtual o semipresencial: Xerrades, taules rodones i exposicions amb professionals de l'àmbit i ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries mitjançant webconferència o altres eines. |
4.-Seminaris | Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. En un context virtual o semipresencial: Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic), ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
5.-Debats | Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. En un context virtual o semipresencial: Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle) |
6.-Presentacions / exposicions | Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). En un context virtual o semipresencial: Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret, mitjançant gravació de vídeo o en directe, mitjançant webconferència (Adobe Connect) o altres eines. |
7.-Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària | Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. En un context virtual o semipresencial: Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ... |
8.-Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques | Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
9.-Pràctiques a laboratoris | Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
10.-Pràctiques clíniques | Integració personal de la pràctica professional en el món sanitari. |
11.-Pràctiques de camp/sortides | Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament. |
12.-Taller (arquitectura) | El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela. Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa. (*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre. |
13.-Mètode del cas (dret) | Anàlisi de la lògica d’una decisió judicial o cas, a partir sempre d’una mateixa pauta de qüestions a resoldre utilitzada internacionalment. El cas és lliurat pel professor amb anterioritat per tal que els estudiants el preparin i es discuteix a classe seguint el mètode socràtic. (*)En l’àmbit del Dret per identificar la metodología iniciada a la universitat de Harvard per Langdell el 1870. |
14.-Tècnica del dilema | Proposició d’un cas, que situa a l’estudiant en un conflicte ètic complex del seu àmbit professional. Es tracta de promoure l’aprenentatge ètic a partir de la reflexió i la metodologia dialèctica. |
15.-Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària | Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. En un context virtual o semipresencial: Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l'estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global fent servir les utilitats de l'aula virtual (Moodle): publicació de documents, debats, xats, lliurament de tasques ... |
16.-Treballs | Treballs que realitza l'estudiant. En un context virtual o semipresencial: Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa. Treballs que realitzen per grups els estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa. El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú i cada membre contribueix amb els seus coneixements i aprenentatges al coneixement i aprenentatge del grup |
17.-Fòrums de discussió | Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional. |
18.-Estudis previs | Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'estudiant. |
19.-Resolució de problemes, exercicis | Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant. |
20.-Pràctiques a través de TIC | Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
21.-Supòsits pràctics/ estudi de casos | Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
22.-PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes | Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. En un context virtual o semipresencial: Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment, de manera col•laborativa a través de les diferents eines de l'aula virtual: fòrums, webconferències (Adobe Connect), Xat ..., comptant amb la tutorització i orientació específica, si cal. |
23.-Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge | Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. En un context virtual o semipresencial: Tècnica de recopilació i organització d'evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori a través de l'e-portafolis del Campus Virtual: Mahara. |
24.-Simulació | Estratègia que reprodueix en un laboratori o una situació fictícia, situacions laborals reals a les quals els estudiants, assumint el seu rol, han de donar resposta. |
25.-Avantprojecte | Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els estudiants, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals. |
26.-Supervisió | Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport. En un context virtual o semipresencial: La supervisió pot realitzar-se a través de les diferents eines de l'aula virtual: fòrums, webconferències (Adobe Connect), Xat ..., comptant amb la tutorització i orientació específica, si cal. |
28.-Sessions clíniques | Estudi tutoritzat de situacions de la pràctica clínica amb l'objectiu d'aprendre, a partir de la pròpia experiència, a reflexionar i argumentar maneres de veure les coses i l'ajuda i cuidatge a pacients i famílies. S'espera que els estudiants construeixin una manera de pensar reflexiu, crític i ètic que tingui en compte l'evidència científica i la filosofia del cuidatge humà des d'una visió fenomenològica i constructivista |
29.-Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes | Selecció per part de l’estudiant i/o assignació per part del centre del lloc de pràctiques externes. |
31.-Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes | Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor acadèmic i del tutor professional. En un context virtual o semipresencial: Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor professional i del tutor acadèmic, que es poden realitzar mitjançant les eines de comunicació síncrona, webconferències (Adobe Connect) o xat i asíncrones, correu electrònic o fòrums que ofereix el Campus Virtual. |
34.-Estada de pràctiques | Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes en el projecte formatiu. En un context virtual o semipresencial dependrà de cada cas. Pot ser una part presencial en un títol semipresencial i també poden donar-se pràctiques virtuals-per exemple: treball en línia de traducció de textos des de casa per a una editorial-. |
35.-Treballs de pràctiques externes | Elaboració d’un treball per part de l’estudiant en el qual resumirà les característiques de l’empresa, institució pública o centre de recerca on ha realitzat les pràctiques o desenvolupat el projecte de recerca i descriurà les tasques i funcions que ha desenvolupat. |
36.-Presentació i defensa dels treballs de pràctiques externes | Defensa oral per part dels estudiants dels treballs de pràctiques externes. En un context virtual o semipresencial: Defensa oral per part dels estudiants dels seus treballs de pràctiques externes mitjançant webconferència (Adobe Connect) o altres eines TAC. |
37.-Presentació i defensa de la memòria | Defensa oral per part dels estudiants de la memòria de pràctiques externes. |
46.-Memòria | Elaboració d’una memòria final, en la qual hi ha de figurar, entre d’altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora. |
47.-Atenció personalitzada | Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial: Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines. |