Metodologies
Tipologia Descripció
1.-Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
2.-Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
3.-Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades, taules rodones, congressos, aportacions i exposicions amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
En un context virtual o semipresencial:
Xerrades, taules rodones i exposicions amb professionals de l'àmbit i ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries mitjançant webconferència o altres eines.
4.-Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
En un context virtual o semipresencial:
Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic), ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
5.-Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
6.-Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
En un context virtual o semipresencial:
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret, mitjançant gravació de vídeo o en directe, mitjançant webconferència (Adobe Connect) o altres eines.
7.-Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
8.-Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
9.-Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
10.-Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional en el món sanitari.
11.-Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
12.-Taller (arquitectura) El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.
13.-Mètode del cas (dret) Anàlisi de la lògica d’una decisió judicial o cas, a partir sempre d’una mateixa pauta de qüestions a resoldre utilitzada internacionalment. El cas és lliurat pel professor amb anterioritat per tal que els estudiants el preparin i es discuteix a classe seguint el mètode socràtic.
(*)En l’àmbit del Dret per identificar la metodología iniciada a la universitat de Harvard per Langdell el 1870.
14.-Tècnica del dilema Proposició d’un cas, que situa a l’estudiant en un conflicte ètic complex del seu àmbit professional. Es tracta de promoure l’aprenentatge ètic a partir de la reflexió i la metodologia dialèctica.
15.-Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
En un context virtual o semipresencial:
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l'estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global fent servir les utilitats de l'aula virtual (Moodle): publicació de documents, debats, xats, lliurament de tasques ...
16.-Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
En un context virtual o semipresencial:
Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Treballs que realitzen per grups els estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú i cada membre contribueix amb els seus coneixements i aprenentatges al coneixement i aprenentatge del grup
17.-Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
18.-Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'estudiant.
19.-Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.
20.-Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
21.-Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
22.-PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
En un context virtual o semipresencial:
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment, de manera col•laborativa a través de les diferents eines de l'aula virtual: fòrums, webconferències (Adobe Connect), Xat ..., comptant amb la tutorització i orientació específica, si cal.
23.-Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
En un context virtual o semipresencial:
Tècnica de recopilació i organització d'evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori a través de l'e-portafolis del Campus Virtual: Mahara.
24.-Simulació Estratègia que reprodueix en un laboratori o una situació fictícia, situacions laborals reals a les quals els estudiants, assumint el seu rol, han de donar resposta.
25.-Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els estudiants, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
26.-Supervisió Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport.
En un context virtual o semipresencial:
La supervisió pot realitzar-se a través de les diferents eines de l'aula virtual: fòrums, webconferències (Adobe Connect), Xat ..., comptant amb la tutorització i orientació específica, si cal.
28.-Sessions clíniques Estudi tutoritzat de situacions de la pràctica clínica amb l'objectiu d'aprendre, a partir de la pròpia experiència, a reflexionar i argumentar maneres de veure les coses i l'ajuda i cuidatge a pacients i famílies. S'espera que els estudiants construeixin una manera de pensar reflexiu, crític i ètic que tingui en compte l'evidència científica i la filosofia del cuidatge humà des d'una visió fenomenològica i constructivista
29.-Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes Selecció per part de l’estudiant i/o assignació per part del centre del lloc de pràctiques externes.
31.-Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor acadèmic i del tutor professional.
En un context virtual o semipresencial:
Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor professional i del tutor acadèmic, que es poden realitzar mitjançant les eines de comunicació síncrona, webconferències (Adobe Connect) o xat i asíncrones, correu electrònic o fòrums que ofereix el Campus Virtual.
34.-Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes en el projecte formatiu.
En un context virtual o semipresencial dependrà de cada cas. Pot ser una part presencial en un títol semipresencial i també poden donar-se pràctiques virtuals-per exemple: treball en línia de traducció de textos des de casa per a una editorial-.
35.-Treballs de pràctiques externes Elaboració d’un treball per part de l’estudiant en el qual resumirà les característiques de l’empresa, institució pública o centre de recerca on ha realitzat les pràctiques o desenvolupat el projecte de recerca i descriurà les tasques i funcions que ha desenvolupat.
36.-Presentació i defensa dels treballs de pràctiques externes Defensa oral per part dels estudiants dels treballs de pràctiques externes.
En un context virtual o semipresencial:
Defensa oral per part dels estudiants dels seus treballs de pràctiques externes mitjançant webconferència (Adobe Connect) o altres eines TAC.
37.-Presentació i defensa de la memòria Defensa oral per part dels estudiants de la memòria de pràctiques externes.
46.-Memòria Elaboració d’una memòria final, en la qual hi ha de figurar, entre d’altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.
47.-Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.