2006_07
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
 Assignatures
  DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg.
Treballs Treballs del curs 2005-2006:

Treball en grup de 2 o 3 alumnes:
LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA…
Aspectes a tenir en compte:
- Articles de revistes, aportacions extretes d’internet, comunicacions o ponències de congressos, jornades etc. que responguin a la línia constructivista de l’ensenyament / aprenentatge i que facin referència preferentment a la didàctica de les matemàtiques a l'educació infantil i/o cicle inicial de primària.

- Exposicó oral davant la classe seguint el calendari establert. Hi participaran de manera proporcional els 2 o 3 components del grup.

- Presentació escrita del treball amb una extensió de 3 pàgines, lletra Arial de 12 a 1.5 espais.
- Síntesi de l'article, comunicació, ponència....
- Comentari subjectiu de cada membre del grup.
- Annex: Fotocòpia de l'article, comunicació, ponència...

Treball en grup de 3 o 4 alumnes:
UNITAT DE PROGRAMACIÓ
Aquest treball consisteix en confeccionar una unitat de programació entorn a una temàtica global encara que cal centrar-la només en continguts de l’àrea de Llenguatge matemàtic.
Apartats de la UP:
- Continguts i Objectius didàctics a desenvolupar en la UP
- Activitats d’una o dues sessions a experimentar amb nens o nenes d’educació infantil.
- Observacions recollides en la pràctica.
- Material didàctic elaborat.

Treball individual:
1 LECTURA DE DOS LLIBRES

1.1.Escollir-ne un dels dos següents:
- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat, 90 p. Barcelona.
- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996), La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col•lecció "Temes d'Infància", núm. 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p., Barcelona.

1.2 Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona. (Llegir almenys les primeres 92 pàgines)

Per cada lectura fer un treball d'entre una pàgina i mitja i dues, lletra Arial de 12 a 1.5 espais. El contingut d'aquest treball ha de fer referència a textos concrets de l'obra que es considerin interessants de comentar i un apartat final que resumeixi l'opinió personal sobre el contingut del llibre.
Els textos seleccionats per fer el comentari s'han de copiar fins un màxim de 4 línies i fer referència al número de la pàgina del llibre. L'opinió personal s'ha d'expressar amb les pròpies paraules.

Altres activitats:
Hi haurà propostes puntuals suggerides per situacions creades a classe.

Presentacions / exposicions L'activitat específica de presentacions / exposicions és la que s'ha fet referència a l'apartat anterior. Veure lectura i exposició d'un article.
Sessió Magistral Per cada apartat i/o tema de la programació l'alumnat disposa d'un dossier amb una selecció de textos i propostes didàctiques.
Els espais expositius per part del professor consisteixen en comentar i ampliar la informació dels dossiers esmentats.
Pràctiques a través de TIC Es programen sessions a l'aula d'ordinadors per a conèixer els materials i propostes didàctiques que es poden trobar a diferents webs nacionals i internacionals.
Pràctiques a laboratoris Per a cada apartat de la programació l'alumnat fa una manipulació dels materials didàctics i jocs del laboratori de Didàctica de les Matemàtiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Situacions de resolució de problemes i/o pràctica d'exercicis a l'aula ordinària:
- Durant la sessió magistral el professor provoca situacions a partir de les quals l'alumnat ha de descobrir els continguts , estratègies, procediments, etc. que hi estiguin relacionats.
- A les sessions de laboratori es plantegen situacions de didàctica de les matemàtiques perquè les resolgui l'alumnat adoptant el paper d'alumne escolar.
- S'exerciten activitats i/o jocs del laboratori i es relacionen amb els continguts que s'hi desenvolupen