2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
 Assignatures
  ALTERACIONS EN L´APRENENTATGE DE LA LECTURA I DE L´ESCRIPTURA
   Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Alternatives actuals en l’enfocament de les dificultats d’aprenentatge de la llengua escrita 1.1.Relació entre la llengua oral i la llengua escrita: diferències contextuals i textuals
1.2.Interacció de les quatre habilitats lingüístiques: parlar, escoltar, llegir i escriure
1.3.El concepte social i escolar del llegir i l'escriure
1.4.Contextos d’ús: situacions comunicatives i la seva funcionalitat. l’ensenyament i aprenentatge com a procés compartit
1.5.Etapes en l'adquisició del llenguatge escrit
1.6.L’enfocament actual de les dificultats d’aprenentatge de la llengua escrita
Bloc 2. Característiques definitòries dels models interactius i psicolingüístics. Factors del subjecte i del text. Les estratègies 2.1.Característiques definitòries dels model interactius. Què entenem per llegir?
2.2.El lector
2.3.El text
2.4.Ensenyament i aprenentatge d’estratègies
2.5.Principis teòrics i conceptes bàsics sobre l’aprenentatge de la lectura
Bloc 3. Els processos psicològics implicats en l’aprenentatge de la lectura. El reconeixement de les paraules i la comprensió lectora 3.1.Els processos psicològics implicats en l’aprenentatge de la lectura.
3.2.El reconeixement de les paraules .
3.3.La comprensió lectora.
3.4.Tipus de comprensió
3.5.El tema, la idea principal i el resum.
Bloc 4. Identificació i interpretació de les principals alteracions en l’aprenentatge de la lectura. Les necessitats educatives especials més freqüents associades a aquest aprenentatge 4.1. Dificultats en el reconeixement de paraules.
4.1.1.Dislèxia fonològica.
4.1.2.Dislèxia de superfície.
4.1.3.Dislèxia profunda.
4.2.Dificultats en la comprensió.
4.3. Detecció i intervenció en els alumnes que presenten dificultats en els processos de lectura
Bloc 5. Les pràctiques educatives de l’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura i els enfocaments tradicionals entorn de les alteracions de la llengua escrita 5.1.Projectes de treball.
5.2 Recursos de llengua per a alumnes nouvinguts
5.3.Activitats d’animació a la lectura.