Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Antropologia Social i Cultural (2001) |
Assignatures |
ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | ESTAT, CIUTADANIA I MULTICULTURALISME | Codi | 12102206 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2on | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Optativa | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMA 1. INTRODUCCIÓ: IDENTITAT, ETNICITAT I NACIONALISME | 1.Els conceptes bàsics i la delimitació del domini d'estudi 2.Migracions, urbanització i redefinició de les identitats grupals: etnicitat 3.L'aparició i els significats del concepte minoria ètnica. 4.L'Estat-nació com a ideologia i com a realitat: els clàssics del pensament social 5.Estats sense nació i nacions sense estat |
TEMA 2.GLOBALITZACIÓ, SEGREGACIÓ I MULTICULTURALISME A LA SOCIETAT DE FINALS DEL SEGLE XX: UNA VISIÓ INTERNACIONAL. |
6.Globalització i ordre mundial: la difusió dels corrents culturals hegemònics i el perill de la homogeneització cultural. 7.El dret a la diferència i les cultures amenaçades: una visió internacional 8.Mestissatge i creolització com a tendències contemporànies dominants: la dialèctica entre identitat, cosmopolitisme i hegemonia. 9.Mercantilització cultural i subalternitat: centres i perifèries culturals. 10.Moviments socials contra el nou ordre global |
TEMA 3.L'HERÈNCIA COLONIAL: SEGREGACIÓ SOCIAL, SISTEMA DE CASTES I CONSTRUCCIÓ DE LES NACIONS-ESTAT A AMÈRICA LLATINA | 11.Mestissatge, elits criolles i comunitats indígenes en el procés de formació nacional 12.La situació actual dels moviments indígenes a l'Equador i Mèxic: la CONAIE i el EZLN. 13.Ciutadania i nacionalitat en el context dels estats llatinoamericans 14.Cultura popular i cultura indígena: dialèctiques anti-hegemòniques |
TEMA 4.LA SITUACIÓ DE LES MINORIES ÈTNIQUES A EUROPA: PANORÀMICA GENERAL I ESTUDI D’UN CAS. | 15.Característiques de les migracions estrangeres a l’Europa Comunitària, a Espanya i a Catalunya. 16-19. Estudis de cas treballats en forma de grups d'alumnes |
TEMA 5. LES DIFERÈNCIES CULTURALS, LINGÜÍSTIQUES I IDENTITÀRIES A L'ESTAT ESPANYOL: LA DOBLE FRONTERA (INTERIOR I EXTERIOR) DE LA MULTICULTURALITAT | 20.La societat de castes a la Península Ibèrica medieval i la formació de la nació estat espanyola. 21.L'Espanya invertebrada d'Ortega y Gasset: des de la Constitució de les Cortes de Cádiz fins a la Constitució de 1978. 22.El fracàs del model d'estat-nació a Espanya: causes històriques i contemporànies. 23.La qüestió basca, catalana i gallega i els processos d'etnogènesi estimulats per l'ordre constitucional vigent. 24.Cap a un model federal d'Estat? |
TEMA 5. LES DIFERÈNCIES CULTURALS, LINGÜÍSTIQUES I IDENTITÀRIES A L'ESTAT ESPANYOL: LA DOBLE FRONTERA (INTERIOR I EXTERIOR) DE LA MULTICULTURALITAT. | 20.La societat de castes a la Península Ibèrica medieval i la formació de la nació estat espanyola. 21.L'Espanya invertebrada d'Ortega y Gasset: des de la Constitució de les Cortes de Cádiz fins a la Constitució de 1978. 22.El fracàs del model d'estat-nació a Espanya: causes històriques i contemporànies. 23.La qüestió basca, catalana i gallega i els processos d'etnogènesi estimulats per l'ordre constitucional vigent. 24.Cap a un model federal d'Estat? |