Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Pedagogia (2002) |
Assignatures |
TEORIA DE L'EDUCACIÓ |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | TEORIA DE L'EDUCACIÓ | Codi | 11151012 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
9 | 9 | 0 | Troncal | Segon | Anual |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
Introducció | En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació? |
Bloc temàtic 1 Derivacions del concepte d'educació |
1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants. 1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg i comunicació. 1.3 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l'educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia. 1.4 Organització dels sabers pedagògics. |
Bloc temàtic 2 Pedagogia, educació i contextos socials del S.XXI |
2.1 L'ésser humà com educable (possibilitat de l'educació) i com educant (necessitat de l'educació), i com a ésser relacional. 2.2 L'educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d'integració educativa i cultural. Pedagogia compensatòria. La diversitat en el nostre sistema educatiu avui i la integració social. 2.3 Educació i mitjans de comunicació. |
Bloc temàtic 3 Pedagogia i educació mediambiental |
3.1 Ecologia i educació. Pedagogia ambiental. 3.2 Intervenció del pedagog/a en l'àmbit de la pedagogia amviental. |
Bloc temàtic 4 Educació en valors i moral |
4.1 L'educació en valors i el concepte. 4.2 Formació en valors en la societat actual. 4.3 Importància de l'educació en valors. 4.4 La moral avui i la seva relació amb l'educació. |
Bloc temàtic 5 Entorns d'aprenentatge avui. |
5.1 Nous entorns d'aprenentatge. 5.2 La coeducació. Un model a treballar. 5.3 Teories pedagògiques contemporànies: -Modernitat i postmodernitat i educació. -L'escola de Frantkfurt: J. Habermas (l'acció comunicativa i la teoria crítica). -La teoria de la justícia de Rawls. -Altres moviments pedagògics emeregents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l'altermundialisme, etc. -Bauman; -Lipovetsky |