Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Pedagogia (2002) |
Assignatures |
AVALUACIÓ DE PROGRAMES, CENTRES I PROFESSORS |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | AVALUACIÓ DE PROGRAMES, CENTRES I PROFESSORS | Codi | 11152017 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Troncal | Quart | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
• L’avaluació: Evolució histórica. Concepte. Finalitat. Dimensions de l’avaluació. Objecte. Models d’avaluació: de la primera a la quarta generació (De Tyler a Guba). De l’avaluació dels aprenentatges a l’avaluació institucional. Àmbits d’actuació. • De la conceptualització a l’acció. Enfocs metodològics. Plantejaments tècnics. Entorn polític. Consideracions ètiques. Principis d’avaluació. La presa de decisions. • El disseny i el proces d´avaluació. Propòsits, finalitats i funcionalitat. Els components del model avaluatiu: l’objecte, les fonts d’informació, la recollida de la informació, els agents avaluadors, els moments, els criteris, els informes, les audiències. • Crítica i metaavaluació. Concepte i funcions. El rigor i la credibilitat de l’avaluació. Criteris per a la seva consecució. • Les normes, els indicadors i els criteris d’avaluació. Els estàndars i l’avaluació. Els indicadors quantitatius i qualitatius. L´ús i l’abús dels indicadors. Els referents socials, polítics, tècnics com a fonts de criteris. Els criteris nomotètics, ideogràfics i d´autoritat. • Tècniques i instruments d’avaluació. Principis per a l´elaboració, selecció, adaptació i aplicació de tècniques i instruments d’avaluació. Implicacions i relacions amb l’objecte, el propòsit, el temps i els agents implicats. • Els contextes d’aplicació: Investigacions avaluatives macro i micro. La investigació avaluativa: antecedents i realitat. Els dissenys d’avaluació aplicats a: sistema educatiu, institucions, programes, professors i alumnes. • L’avaluació de centres. Naturalesa i finalitat de l’avaluació de centres. L’avaluació de la qualitat educativa. Enfocs o models d’avaluació. Els models d’avaluació de la qualitat. Dimensions de l’avaluació de centres. L’avaluació institucional. Tècniques i instruments. Mètodes específics i experiències. • Justificació i conseqüències de l’avaluació de centres. El rendiment de comptes. L’avaluació per rendiments: (eficàcia, eficiència i efectivitat). La certificació, l’homologació i l’acreditació. Els plans de millora i el seu seguiment. • L’avaluació de programes. L’avaluació de programes: concepte. L’avaluació de programes en institucions formals i no formals. Models d’avaluació de programes. • El procés avaluatiu. Identificació de l'objecte d'avaluació. Valoració de l'avaluabilitat. Components a avaluar: la justificació, el disseny, la gestió, el desenvolupament i la pròpia avaluació. • Aplicacions específiques. L'avaluació de necessitats. Les característiques dels destinataris. La infraestructura i el material didàctic. L'avaluació de resultats i avaluació d'impacte. • L’avaluació de professors. La cultura de l'avaluació. Finalitats de l'avaluació del professorat. Principis metodològics i ètics. • L'avaluació de la formació inicial del professorat. El tipus de professor ideal. El contexte institucional de formació. La formació dels formadors. El currículum de formació. Els sistemes d'accés. Avaluació de la socialització i dels professors novells. • L'avaluació del professorat en exercici i el desenvolupament professional. Funcions i responsabilitats del professorat: la docència, la gestió i la investigació. Determinació del model d'avaluació: problemàtica, enfocs i models. Els indicadors, els criteris i els estàndars per a l'avaluació del professorat. La recollida de la informació: tècniques i instruments per l'observació a l'aula, l'opinió dels pares, dels alumnes, dels companys i del rendiment dels alumnes. L'autoinforme. El portafolis. Altres punts d'informació. • Les conseqüències de l'avaluació de centres, programes i professors. Coneixement i context. Comprensió i interpretació de l'acció educativa. Transformació de les relacions i estructures de poder. La formació i desenvolupament professional. La presa de decisions i la millora continuada. |