Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau d'Educació Primària (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES II |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES II | Codi | 11234102 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Obligatòria | Tercer | Anual |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
0. Presentació | Presentació de l'assignatura. Metodologia a utilitzar. Criteris d'avaluació. Formació dels grups. |
Bloc I | |
1. Curriculum de llengües i literatura a Primària |
El concepte de competència comunicativa. La competència literària com a component de la competència comunicativa. La programació general de l'àrea de llengua (catallà/castellà). |
2. Fonètica i folologia aplicada a l'ensenyament-aprenentatge del català i del castellà | Els diversos sistemes d'escriptura. Dificultats en l'adquisició dels sons de la llengua. Transferència d'aprenentatge entre ambdues llengües Observació de dificultats i de possibles interferències. Problemes ortogràfics i tractament educatiu. |
3. Elements de l'aprenentatge de la lectoescriptura | L'ensenyament de la lectura: factors que intervenen en el seu aprenentatge. L'ensenyament de l'escriptura: procés, metodologies i problemes d'aprenentatge. |
4. Tècniques i recursos per al treball de llengua a escola | Tipologia de les activitats didàctiques. El llibre de text i altres materials didàctics. Noves tecnologies aplicades a l'ensenyament-aprenentatge de la llengua. |
5. Elaboració d'unitats didàctiques | Selecció, contextualització i adaptació |
6. L'avaluació en l'àrea de Llengua catalana i castellana | Criteris, continguts i procediments. |
Bloc II | |
1. Objectius de la LIJ | La formació de l'hàbit lector. El gust literari. |
2.Literatura oral | Contes,rondalles i llegendes. La transmissió de valors i continguts dels contes populars. Com explicar contes. |
3.Panorama general dels llibres infantils i juvenils | Referències històriques. Criteris de selecció. |
4. Il.lustració | Estils i tècniques. La formació crítica per seleccionar i recomanar llibres. |
5. La poesia a l'aula | Activitats d'animació a la lectura. |
6. Preferències literàries | Segons l'edat. Segons els diversos gèneres. El cànon de la LIJ. |