Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Arqueologia Clàssica (2013) |
Assignatures |
FONTS TEXTUALS PER A LA INVESTIGACIÓ HISTÒRICA. EPIGRAFIA I PAPIROLOGIA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2013_14 |
Assignatura | FONTS TEXTUALS PER A LA INVESTIGACIÓ HISTÒRICA. EPIGRAFIA I PAPIROLOGIA | Codi | 12805106 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Primer | Únic anual |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Fonts Textuals per a la recerca arqueològica | 1. La fonts clàssiques: formes i èpoques literàries. 2. La transmissió dels textos de l'Antiguitat fins avui. 3. Filologia, crítica textual i exègesi. 4. Edicions. La utilització de les fonts en la recerca històrica. 5. Problemes d'interpretació (o quan és necessari saber una mica de llatí i grec). 6. Casos d'estudi: identificació de fonts (utilitzades per un tercer) 7. Casos d'estudi: localització de fonts (per aplicar en un cas de recerca) |
Epigrafia | 1. Origen i evolució de l'alfabet llatí. Escriptura capital i cursiva. 2. Edició del text epigràfic: Fitxa, corpora i altres instruments bibliogràfics. 3. Suports i tipologies d'inscripcions. 4. Abreujaments i fórmules epigràfiques. Qüestions bàsiques d'onomàstica. 5. Cursus honorum (senadors, cavallers i magistrats municipals). 6. Casos d'estudi: inscripcions oficials monumentals. 7. Casos d'estudi: inscripcions religioses públiques i privades. 8. Casos d'estudi: documents públics (lleis, decrets...). 9. Casos d'estudi: economia i comerç (instrumentum inscriptum). 10. La societat romana a través de l'epigrafia. |
Papirologia | 1. Origen i evolució de l'alfabet grec. 2. Els suports i escriptura en la Grècia antiga. 3. El rotllo de papir: fabricació, ocupació, emmagatzematge, inconvenients. 4. Categories i tipus de papirs grecs. 5. L'edició i lectura de papirs grecs ( = Instrumenta bibliogràfics, utilització com a font històrica...). |