Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau de Psicologia (2009) |
Assignatures |
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2013_14 |
Assignatura | DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU | Codi | 11204108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Segon | Únic primer quad. |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Bloc 1: Aproximació conceptual al desenvolupament psicomotriu | 1.Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu. El desenvolupament psicomotriu en el context de la Psicologia del Desenvolupament. 2.Concepte de globalitat i definició de psicomotricitat. 3.Condicions que permeten el desenvolupament: factors intrínsecs i extrínsecs. 4.Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió. 5. El valor de l'activitat motriu autònoma en el desenvolupament de l'infant 6.Seguiment del desenvolupament psicomotriu: taula de desenvolupament psicomotriu. |
Bloc 2: La tonicitat i la construcció de la totalitat corporal | 1.Tonicitat: to muscular, hipotonia, hipertonia, eutonia. Relació amb la globalitat. Trastorns del to. Classes de to i base neurològica. Evolució de l’extensibilitat muscular. Nens hipertònics i hipotònics.El diàleg tònic. Avaluació del to. Com actuar sobre el to. 2.Respiració:Concepte i relació amb la globalitat.Cicle respiratori.Tipus de respiració.Objectius i activitats. 3.Relaxació:Concepte, tipus i relació amb la globalitat.Objectius i utilitat.Aspectes psicofisiològics.Mètodes de relaxació per l’adult.La relaxació en el nen. Mètodes de relaxació pels nens. 4.L'esquema corporal: Concepte i relació amb la globalitat. La totalitat corporal, l’esquema corporal (EC) i la imatge corporal (IC). Constitució de la totalitat corporal. Procés de formació de l’EC: cos viscut, cos percebut, cos representat. Objectius i activitats. |
Bloc 3: Les conductes motrius de base, neuromotrius i perceptiu-motrius. | 1.Concepte de coordinació global, coordinació segmentària i independència segmentària. 2.Coordinació dinàmica general: concepte i relació amb la globalitat. Activitats de coordinació dinàmica. 3.Coordinació òculomanual: concepte i relació amb la globalitat.Activitats de coordinació òculomanual. 4.Postura i equilibri:· Concepte i relació amb la globalitat.Evolució de l’activitat tònico postural equlibradora.Objectius i activitats. 5.Lateralitat:Concepte i relació amb la globalitat.Tipus de lateralitat.Teories explicatives de l’origen de la lateralitat. Evolució de la lateralitat. Avaluació de la lateralitat. Les sincinèsies.Activitats. 1.Orientació i estructuració espacial: Concepte i relació amb la globalitat. Evolució.Objectius i activitats. 2.Orientació i estructuració temporal:Concepte i relació amb la globalitat.Ritme.Evolució.Objectius i activitats. |