Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009) |
Assignatures |
FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA | Codi | 12264010 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Formació bàsica | Primer | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. El naixement de la raó moderna. | 1. Introducció. 2. Per què amb Descartes comença la modernitat? 3. Leibniz: el model racionalista. 4. Locke, Hume i Berkeley. 5. Kant: el gir copernicà. |
2. El pensament crític de la Il·lustració. | 1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment. 2. L’Enciclopèdia: D’alembert i Diderot. Voltaire. 3. Lessing i Kant. |
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme. |
1. Pensament i història. 2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic. 3. Filosofia i art. 4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme. |
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche. | 1. Introducció. 2. La crítica del coneixement i de la metafísica. 3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors. 4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche |
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme. | 1. El positivisme social d’A. Comte. 1.1. Previs del pensament comtià. 1.2. Llei dels tres estats. 1.3. Les ciències. 1.4. La sociologia. 2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey. 2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit. 2.2. La crítica de la raó històrica. 2.3. Historicisme i hermenèutica. |
6. Fenomenologia i Hermenèutica. | 1. Caracterització de la Fenomenologia. 2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme. 3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanístic |