Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau en Pedagogia (2009) |
Assignatures |
CULTURA DEL BENESTAR: SALUT I QUALITAT DE VIDA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | CULTURA DEL BENESTAR: SALUT I QUALITAT DE VIDA | Codi | 11214220 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Optativa | Quart | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Mòdul 1. Iniciació pràctica a la recerca en Salut i Benestar | Bloc VII. Aquest mòdul és transversal als tres anteriors. Pretén donar les nocions bàsiques de com aplicar el mètode científic a la recerca ens temes de salut i benestar. Els estudiants treballen en grups de cinc i identifiquen una qüestió de recerca que creuen d’interès. Simulant la dinàmica d’un grup de recerca dissenyen un projecte de recerca incorporant aspectes treballats als tres mòduls anteriors. Es composa d’una sessió teòrica on s’exposen els conceptes clau seguida de 4 sessions pràctiques de 2 hores on es desenvolupa la proposta. El procés inclou la presentació del projecte a la resta de la classe i la dinàmica es basa en que uns grups ajudin a millorar les propostes dels altres reforçant les idees de la multidisciplinarietat i el treball en equip. |
Mòdul 2. Benestar i hàbits saludables | Bloc I. Benestar i hàbits saludables Alimentació saludable: Nutrients i grups d’aliments, equilibri dietètic, etiquetatge d’aliments i aliments ultraprocessats, alimentació i sostenibilitat. Activitat física saludable (beneficis de l’activitat física, creences i pensaments sobre els seus límits). Hàbits d'estil de vida saludables Bloc II. Benestar i salut emocional Qualitat de vida. Benestar subjectiu i psicològic. Signes de benestar emocional. Gestió d'emocions. Autocura emocional. Suport social i familiar davant l'adversitat. Tècniques de reducció de l’estrès. L’atenció plena, mindfulness, respiració, meditació, tècniques de relaxació i visualització. |
Mòdul 3. Salut i benestar Interpersonal | Bloc III. Relaciones socials Fortaleses del caràcter, investigació de la prosocialitat i el benestar Gestió de les relacions personals a la feina i gestió del burnout Prevenció de la violència i el trauma Equitat i diversitat. Prevenció dels prejudicis i interacció en la contemporaneïtat Prevenció d’addiccions Salut digital Bloc IV. Relacions familiars i íntimes Relacions i el seu impacte en el benestar. Relacions familiars, com enfrontar canvis. Relacions sexoafectives. Gestió de relacions problemàtiques Gestió de situacions de pèrdua o ruptures, resiliència i identificació de la necessitat d'ajuda |
Mòdul 4. Benestar social i comunitari | Bloc V. Problemes socials i valors personals Benestar, drets socials i ètica Justícia social i drets humans Sobreviure i prosperar: com viure bé en el món divers i multicultural Empatia i habilitats de comunicació Bloc VI. Societat reflexiva, crítica i compromesa Tècniques per anar cap a una societat reflexiva, crítica i compromesa: Els valors i les habilitats personals, socials i comunitàries com a condicionants del fracàs o l’èxit de les nostres intervencions. El seu impacte directe a nivell comunitari cap a una responsabilitat social compartida La pràctica reflexiva en l’APS El voluntariat com a eina de benestar i cohesió social Ètica del cuidar i compromís social. Educació i promoció per a la salut. Punt de partida 2.4 i 2.5: model intersectorial de la OMS (“Una Salut”) a partir del qual situem la salut en un marc que depèn dels ecosistemes (relació individu-comunitat-medi ambient). Inequitats en salut i les seves causes. Els determinants socials de la salut. L’ètica del cuidar i compromís social. Respecte als drets humans i els valors democràtics. Promoció i educació per a la salut. |