Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019) - Virtual |
Assignatures |
VARIACIÓ I NORMA LINGÜÍSTICA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | VARIACIÓ I NORMA LINGÜÍSTICA | Codi | 12875212 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Optativa | Primer | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. Naixement de la lingüística descriptiva com a disciplina científica. |
1.1. Què és una llengua? 1.2. Per què l'estudi d'una llengua? |
2. Plantejament metodològic de la recerca descriptiva: objectiu o hipòtesi / marc metodològic / treball de camp (recollida de dades) / coneixements teòrics acompanyants / anàlisi de dades / conclusions. | |
3. Fonts i eines per a la recollida de dades en recerca en lingüística descriptiva. | 3.1. Fonts escrites i fonts orals (conversacionals o audiovisuals). 3.2. Formats: textos, corpus, converses, entrevistes i enregistraments audiovisuals. |
4. Planificació del corpus (I): una qüestió social i política. | 4.1. Descripció versus prescripció. 4.2. Cal la prescripció? 4.3. Definició de la forma estàndard d'una llengua (llengua pública). 4.4. Cal una forma pública d'una llengua? 4.5. Vies socials i polítiques per a la conformar la llengua pública: estandardització versus norma acadèmica. |
5. Planificació del corpus (II): aplicació. | 5.1. Encaix de la variació geogràfica amb la forma pública d'una llengua. 5.2. La qüestió dels registres. 5.3. Vincle entre la forma pública d'una llengua i escrits històrics. |