2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
 Assignatures
  TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D'EDUCACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció epistemològica. Concepte i fonaments de l’educació.
Terminologia, conceptes i fonaments.
Aspectes epistemològics.
L’educació Contemporània (períodes i cronologia).
Tema 2. Bases ideològiques de l'educació contemporània. La Il.lustració.
La Pedagogia de la Revolució Francesa.
Tema 3. Pedagogia Activa. Naturalisme pedagògic (Rousseau, J.J.)
Romanticisme pedagògic (Pestalozzi, J.H.)
Pedagogia sitèmica (Herbarts, J.F.)
Teories idealistes o del desenvolupament moral (Kant, I.; Fichte, J.G.; Shelling, F.W.; Hegel, G.F.; Richter, J.P.)
L'Escola Nova
Tema 4. Educació Infantil Origens i evolució de l'educació infantil.
Tema 5. Positivisme pedagpogic. Positivisme (Comte, A.; Bain, A.; Stuart Mill, J.)
Positivisme evolucionista (Darwin, Ch.; Spencer, D.)
Tema 6. Sociologisme pedagògic. Socialisme científic (Marx, K.)
Ciència Social (Durkheim, E.)
L'Escola del treball (Kerchensteiner, G.; Natorp, P.)
Altres autors (Owen, R.; Fourier, F.M.; Proudhom, J.P.)
Tema 7. Teories personalistes. Mounier, E.
Lorenzo Milani. l'Escola de Barbiana.
Tema 8. Teories llibertàries i antiautoritàries. Anarquisme i Escola llibertària.
Leon Tolstoi.
L'Escola moderna de Ferrer i Guàrdia.
A.S. Neill i l'Escola de Summerhill.
Carl R. Rogers
Tema 9. Contra la institució escolar Desescolarització (Illich, I.)
Deseducació (Goodman, P.)
L'Escola ha mort (Reimer, E.)
Tema 10. La pedagogia reproduccionista. Bourdieu-Passeron
Baudelot-Establet
Bowles-Gintis
Tema 11. Pedagogia postmoderna. Origen i principals autors.
Educació en la postmodernitat.
Tema 12. Pedagogia crítica. L'educació lliberadora (Freire, P.)
Escoles democràtiques (Apple, B.)
El professorat com a intel.lectual (Giroux, H.)
La (des) educació (Chomsky, N.)
Tema 13. Evolució del sistema educatiu fins a la LOE. Origen de les institucions educatives a l'Estat Espanyol.
De la lley Moyano a la II República..
Les institucions educatives durant el franquisme.
Legislació actual.
Tema 14. Característiques generals de la societat actual. Societat de la informacíó/Societat del risc/Societat dialògica (Castells, M.; Beck, U.; Habermas, J.)
Agents educatius que intervenen en el desenvolupament dels infants i joves al segle XXI.