2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
 Assignatures
  TEORIES I INSTITUCIONS CONTEMPORÀNIES D'EDUCACIÓ
   Fonts d'informació
Bàsica



Bibliografia Bàsica

Carreño, M. (Edit) (2000) Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.

Iyanga Pendi, A. (1998) La educación contemporánea. Teorías e instituciones. Valencia: Nau llibres.

Tema 1 i Tema 2

Carreño, M. (Edit) (2000) Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

 

Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.

 

Iyanga Pendi, A. (1998) La educación contemporánea. Teorías e instituciones. Valencia: Nau llibres.

 

Tema 3

Dewey, J. (1985) Democràcia i escola. Barcelona: Eumo.

Decroly, O. (1987) La funció de globalització i altres escrits. Vic: Eumo.

Ferriere, A. (1982) La escuela activa. Barcelona: Herder.

Herbart, J.F.(1987) Esbós per a un curs de pedagogia. Barcelona: Eumo.


Kant, I. (1991) Sobre pedagogia. Vic: Eumo


Montessori, M. (1994) La descoberta de l’infant. Vic: Eumo.


Pestalozzi, J. H. (1986) Com Gertrudis educa els fills. Vic: Eumo.


Rousseau, J. J. (1985) Emili o de l’educació. Vic: Eumo.

 

Sensat, R. ( 1996) Vers l’escola nova. Vic: Eumo.

 

Tema 4

 

Le Gal, J. (2004) Los derechos del niño en la escuela. Una educación para la ciudadanía. Barcelona: Graó.

 

Tonucci, F. (1983) Amb ulls de nen. Barcelona: Barcanova.

 

Tonucci, F. (2004) Quan els infants diuen PROU!. Barcelona: Graò.

 

Wild, R. (1999) Educar para ser. Vivencias de una escuela activa. Madrid: Herder.

 

Tema 5

Comte, A. (1999) Discurso sobre el espíritu postivo. Madrid: Biblioteca nueva.

 

Mill, J.S. (2005) L’utilitarisme. Barcelona: Edicions 62.

 

Spencer, H. (1910) Educación moral, intelectual y física. Valencia: Estudios.

 

 

Tema 6

Durkheim, E. (1995) La división del trabajo social. Madrid: Akal.


Marx, K.; Engels, F. (1978) Textos sobre educación y enseñanza. Madrid: Comunicación.


Kerschenstiner, G. (1928) El concepto de la escuela del trabajo. Madrid: La lectura.

 

Tema 7

 

AAVV. (2005) L’escola rural al segle XX a Revista d’Història de l’educació, núm. 8. Barcelona: Soc. D’Història de l’Educació dels Països de llengua catalana.

 

AAVV (2006) Pobles educadors a Perspectiva escolar, núm. 308. Barcelona: Rosa Sensat.

 

Alumnes de l’escola de Barbiana. Carta a una mestra. Barcelona: Eumo.

 

Mounier, E. (2002) El personalismo. Antología esencial. Salamanca: Sígueme.

 

Tema 8

Ferrer i Guàrdia, F. (1990) L’ Escola Moderna. Barcelona: Eumo.

 

Neill, A.S. (1993) Summerhill. Barcelona: Eumo.

 

Rogers, C. (1980) Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós.

 

Tolstoi, L. (2003) La escuela de Yasnaia Poliana. Palma de Mallorca: Jose J. De Olañeta.

 

Tema 9

Goodman, P. (1973) La deseducación obligatoria. Barcelona: Fontanella.

 

Illich, I. (1976) La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral.

 

Reimer, E. (1974) La escuela ha muerto. Barcelona: Barral.

 

Tema 10

Baudelot, D. i Establet, R. (1976) La escuela capitalista en Francia. Madrid: Siglo XXI.

 

Bourdieu, P. i Passeron, J.C. (1977) La reproducción. Barcelona: Laia.

 

Tema 11

Colom, J.A. i Melich, J.C. (1994) Después de la modernidad. Nuevas filosofias de la educación. Barcelona: Paidós.

 

Foucault, M. (2005) Vigilar y castigar.  Madrid: Siglo XXI.

 

Lyotard, J.F. (1984) La condición postmoderna. Madrid: Càtedra.

 

Nietzsche, F. (2006) La genealogia de la moral. Madrid: Alianza.

 

Tema 12

Apple, M.W.; Beane, J. A. (comps) (2000) Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

 

Chomsky, N. (2001) La (des)educación. Barcelona: El Roure.

 

Freire,P. 1970. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI .

 

Freire,P. 1997. A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

 

Giroux,H.A. 2001. Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó

 

Tema 13

 

Delgado, B. (2000) La institución libre de enseñanza en Catalunya. Barcelona: Ariel.

 

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE 4 de octubre de 1990)

 

Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Enseñanza (BOE 307 de 24 diciembre de 2002)

 

Ley Orgànica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 106 de 4 de mayo de 2006)

 

Portell, R.; Marques, S. (2006) Els mestres de la República. Barcelona: Ara.

 

Tema 14

 

AAVV ( 2002) Comunidades de aprendizaje.Transformar la educación. Barcelona: Graò.

 

Aubert, A. Et alt. (2004) Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graò.

 

Beck, U. (1998) La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

 

Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. (3vols.). Madrid: Alianza.

 

Delors, J. (1996) Educació: hi ha un tresor amagat a dins. Barcelona: UNESCO.

 

Galbraith, J.K. (1987) La era de la incertidumbre. Barcelona: Plaza & Janés.

 

Giroux, H. (2003) La inocencia robad: juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.

 

Habermas, J. (1987) Teoría de la acción comunicativa, 2 vols. Madrid: Taurus.

 

Jordán Santaolaria, J.A. (1998) La educación intercultural. Barcelona: CEAC.

 

Valero, L.F. i altres (1995) Cómo hacer proyectos pedagógicos participativos. Barcelona: Angle.

 

Valero, L.F. (1992) Aproximación a una educación en valores. Barcelona: PPU.

 

 

 

Complementària

Webs:

Generals:

http://www.europa.eu.int
http://www.mec.es

http://www.gencat.net/educacio

http://www.xtec.cat

Educació:

http://www.xtec.es
http://www.fracasoescolar.com

http://www. pedagogs.cat
http://www.shill.demon.co.uk
http://www. vilaweb.com
http://www.educaweb.com
http://www.amigosmilani.org

http://www.paideiaescuelalibre.org

http://www.senderi.org

Editorials:

http://www.edebedigital.com
http://www.grao.com

http://www.barcanova.es

http://www.vicensvives.es

Contes:

Escala, J. i Solé, C. (1991) Els nens del mar. Madrid: Siruela.

Turin, A. i Nella, B. (1976) Rosa Caramelo. Barcelona: Lumen.

Larruela, E. (2004) El nen nou i diferent. Barcelona: Cruïlla.

Simon, F. (2001) Els desordenats. Barcelona: Timun Mas.

Pel.lícules

La Fuerza de uno

Director: John G. Avildsen
País/any: USA/1992
Durada: 127 minuts

La lengua de las mariposas
Director: José Luís Cuerda
País/any: Espanya/1999
Durada: 99 minuts

La marcha
Director: David Wheatley
País/any: Anglaterra/1992
Durada: 76 minuts

Todo empieza hoy
Director: Bertrand Tavernier
País/any: França/1998
Durada: 117 minuts

El club de los poetas muertos
Director: Peter Weir
País/any: USA/1989
Durada: 124 minuts

Ser o tener
Director: Nicolas Philibert
País/any: França/2002
Durada: 104 minuts

Reportatges:

Una classe dividida

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/divided/

William Peters

País/Any: USA/1985

Durada: 55 minuts.

O Pelouro una escola per a tots

Adios Barbiana – La escuela de D. Milani

Ediciones de los sin voz, núm. 76


La era del Ñandú ¿El fin justifica los medios?.

Ediciones de los sin voz, núm. 29