2007_08
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
 Assignatures
  ORGANITZACIÓ DEL CENTRE ESCOLAR
   Programa
Tema Subtema
Conceptes fonamentals de l'organització TEMA I:

CONCEPTE FONAMENTAL DE L’ORGANIZACIÓ.

1. Conceptes fonamentals en l’organització.

1.1. Concepte d’organitzacions: Ordenar, Planificar elements.

1.2. Teories de l’organització: Moviments històrics sobre organització escolar.
- Teories Clàssiques:
- Teoria de les relacions humanes
- Teoria moderna de l’organització

1.3 Tipus d’estructura organitzava:
• Jeràrquica o de línia.
• Jeràrquica-funcional o de línia Staff.

1.4 L’escola com organització: Organització escolar i participació.

1.5 Organització Escolar i currículum.



BIBLIOGRAFIA

MARTIN BRIS, MARIO (1996): Organización y planificación de centros. Ed. Escuela Española. Madrid Capítol 1 i 2

CANTON MAYO (1996): Manual de organización de centros educativos. Ed. Oikos-Tau. Barcelona. Capítol 1.

SAEZ, OSCAR (1989): Organización Escolar. Ed. Anaya. Barcelona. Capítol 1

GAIRIN, J (1993): Organización Escolar. Ed. PPU. Barcelona. Capítol 1.








Administració i legislació Escolar TEMA II:

ADMINISTRACIÓ I LEGISLACIÓ ESCOLAR.

2. Concepte d’Administració:

a) Administració central.

b) Administració Autonòmica.

3. Concepte de Legislació Escolar.

2.1) Marc Referencial del Sistema Educatiu Espanyol: La Constitució Espanyola. Els Drets Humans: “Els Drets dels nens”.

2.2) Estudi de les lleis que han configurat el Sistema Educatiu Espanyol (SEE).

2.3) La Participació en l’Ensenyament: els Consells Escolars.

2.4) La L.O.G.S.E.


BIBLIOGRAFIA

 Constitució Espanyola.

 Els Drets Humans i Els Drets dels Nens.

 L. O. G. S. E

 Grupo IDE Organización Escolar Aplicada. Capítol 1

 CANTON MAYO (1996): Manual de organización de centros educativos. Ed. Oikos-Tau. Barcelona. P.p.155-193

Planificació i organització del Centre Escolar TEMA III: PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ
DEL CENTRE ESCOLAR.


4. Planificació i organització de l’Escola Rural.

5. Importància i necessitat de la planificació:

a) Instruments de planificació

6. Organització dels centres educatius: denominació segons la nova legislació:

a) Tipologia i estructura escolar
b) Organització del temps i de l’espai
c) Els Òrgans de govern unipersonals i col•legiats
d) Organització dels serveis complementaris

BIBLIOGRAFIA

 ROC

 ANTÚNEZ i GAIRÍN (1996): La Organización Escolar. Práctica y fundamentos. Ed. Escuela Española. Madrid

 CANTON MAYO (1996): Manual de organización de centros educativos. Ed. Oikos-Tau. Barcelona. P.p.155-193

 GRUPO IDE (1991): Organización Escolar Aplicada a estrategias e instrumentos en el marco de la LOGSE. Ed. Escuela española. Madrid.

 MARTIN BRIS, Mario. (1992): Organización y Planificación integral de centros. Ed. Graó. Barcelona

 Monogràfics de classe

Investigació, Avaluació i Innovació Escolar TEMA IV: INVESTIGACIÓ, AVALUACIÓ I INNOVACIÓ CURRICULAR


I. INVESTIGACIÓ.
• Concepte d’investigació científica
• El coneixement científic.
• El mètode científic.
• Tipus de investigacions.
• Límits de la investigació científica.
• Instrumentalització (mirar el bloc de fotocòpies sobre instruments, de la part pràctica de l’assignatura).

II. AVALUACIÓ

 L’avaluació en el Sistema Educatiu Espanyol
 L’avaluació dels centres.
 Deu principis per avaluar els centres educatius

III. INNOVACIÓ CURRICULAR


IV. BIBLIOGRAFIA

RODRÍGUEZ NEIRA (Coord.) (2000): La evaluación en el aula. Ed. Nobel. España.

SANTOS GUERRA, MA (1998): Evaluar es comprender. Ed. Magisterio del Río Plata.

TEJADA FERNÁNDEZ, J (1997): El proceso de investigación Científica.Ed.Funadación “La Caixa”. Universidad de Barcelona.

Actas del XI CONGRESO NACIONAL DE PEDAGOGÍA. Ed. Universidad de San Sebastian

La formació i el desenvolupament professional del Mestre Currículum Professional
Perfil Professional del Mestre