2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
 Assignatures
  DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb ajut de retroprojector, apunts i lectures reconmanades.
Presentacions / exposicions Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. realitzaran les activitats organitzades i programades pel responsables de cada tema practic. Hauran de reflectir la seva vissió crítica de les sessions realitzades al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitata pràctiques, guiades per la professora, que recolliran a la memòria-dossier de les pràctiques de l'assignatura.
Els exercicis són els següents (subjectes a variació, i indepentdentment d'altres que es puguin afegir):
1.- Anàlisi i comentari crític dels objectius i continguts de l’àrea de llenguatge als Currículums d’Educació Infantil i de Primària.
2- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre "Leer y escribir a los 5" de A. Mª Borzone de Manrique.
4.-Elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
5.-Anàlisi i avaluació de diversos textos infantils amb errades d’ortografia natural. Propostes de treball de recuperació.
6.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal.
7.-Classificació de diferents errades d’ortografia arbitrària.
8.- Exercicis sobre la sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària.
9.- Exercicis d’automatització de l’ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats.
10.-Pràctiques sobre l'enfocament processual de l'ensenyament de la llengua escrta: coherència, cohesió, generació d'idees...
Treballs Els alumnes realitzaran un treball pràctic, en grups de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge dirigides a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil i/o de Primària.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a realitzar-lo.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball. La presentació consistirà en la justificació teòrica , el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de clase- d'una bateria d'activitats programades per treballar determinats continguts lingüístics curriculars.
Els temes a realitzar repartits entre els diferents grups són els següents:
1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva.
2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial.
3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua.
4.-Activitats per a l'adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules.
5.-Activitats d'organització morfosintàctica.
6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: Sistemes simbòlics a l'abast del nen.
7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració.
8.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia.
9- Creativitat i expressió oral escrita: la descripció.
10.-La literatura popular a l'escola.
11.-Els contes com a recurs didàctic a l’àrea de llenguatge.

Estudis previs Els alumnes hauran de seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenyes, que presentaran al dossier-mamòria de l'assignatura.