Mestre Especialitat en Educació Especial (1997) |
Assignatures |
DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I |
Metodologies |
DADES IDENTIFICATIVES | 2008_09 |
Assignatura | DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I | Codi | 11091104 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Obligatòria | Segon | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Descripció | |
Activitats Introductòries | Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral | Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb ajut de retroprojector, apunts i lectures reconmanades. |
Presentacions / exposicions | Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. realitzaran les activitats organitzades i programades pel responsables de cada tema practic. Hauran de reflectir la seva vissió crítica de les sessions realitzades al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària | Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitata pràctiques, guiades per la professora, que recolliran a la memòria-dossier de les pràctiques de l'assignatura. Els exercicis són els següents (subjectes a variació, i indepentdentment d'altres que es puguin afegir): 1.- Anàlisi i comentari crític dels objectius i continguts de l’àrea de llenguatge als Currículums d’Educació Infantil i de Primària. 2- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells. 3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre "Leer y escribir a los 5" de A. Mª Borzone de Manrique. 4.-Elaboració de diferents matrius sil.làbiques. 5.-Anàlisi i avaluació de diversos textos infantils amb errades d’ortografia natural. Propostes de treball de recuperació. 6.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal. 7.-Classificació de diferents errades d’ortografia arbitrària. 8.- Exercicis sobre la sistematització de les normes de l'ortografia arbitrària. 9.- Exercicis d’automatització de l’ortografia arbitrària. Diferents tipus de dictats. 10.-Pràctiques sobre l'enfocament processual de l'ensenyament de la llengua escrta: coherència, cohesió, generació d'idees... |
Treballs | Els alumnes realitzaran un treball pràctic, en grups de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge dirigides a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil i/o de Primària. Els alumnes rebran les pautes necessàries per a realitzar-lo. Cada grup presentarà a l'aula el seu treball. La presentació consistirà en la justificació teòrica , el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de clase- d'una bateria d'activitats programades per treballar determinats continguts lingüístics curriculars. Els temes a realitzar repartits entre els diferents grups són els següents: 1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva. 2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial. 3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua. 4.-Activitats per a l'adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules. 5.-Activitats d'organització morfosintàctica. 6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: Sistemes simbòlics a l'abast del nen. 7.- Creativitat i expressió oral i escrita: la narració. 8.- Creativitat i expressió oral i escrita: la poesia. 9- Creativitat i expressió oral escrita: la descripció. 10.-La literatura popular a l'escola. 11.-Els contes com a recurs didàctic a l’àrea de llenguatge. |
Estudis previs | Els alumnes hauran de seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenyes, que presentaran al dossier-mamòria de l'assignatura. |