2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Especial (1997)
 Assignatures
  DIDÀCTICA DE LA GEOMETRIA
   Continguts
Tema Subtema
1. ORGANITZACIÓ DE L’ESPAI
- Situació i posició en l’espai.
- Realització de desplaçaments.
- Representació gràfica o dibuix de les situacions viscudes en l’espai.
- Interpretació gràfica d’elements de situació i orientació.
- Memorització d’un recorregut anunciat.
- Verbalització d’un recorregut realitzat.
- Predicció d’un recorregut per realitzar i comprovació posterior.
-...

1.1 Orientació estàtica:
- Etapes d'orientació i organització espacial:
- Organització interna del propi cos.
- La situació de l'objecte respecte el propi cos.
- La situació del propi cos respecte l'objecte.
- La situació dels objectes entre sí.

1.2 Orientació dinàmica:
Resolució de situacions de domini espacial en moviment.

2. CONEIXEMENT DE LES FIGURES

2.1 Parvulari i Cicle Inicial
- Reconeixement visual i tàctil de formes diferents dels objectes tridimensionals i bidimensionals de l’entorn.

- Observació i reconeixement d’elements geomètrics dels objectes tridimensionals: cares planes, superfícies corbes, arestes, vèrtexs...

- Comparació, classificació i agrupació segons la forma dels objectes de tres i dues dimensions, aplicant criteris qualitatius de forma i criteris topològics (obert, tancat...).

- Construcció lliure i/o reproducció de formes tridimensionals utilitzant objectes de diferents formes, entre els quals procurar que tinguin superfícies planes i corbes.

- Relacions projectives:
- Dibuix dels diferents punts de vista d’un mateix objecte de tres dimensions.
- Estampació de les cares d’un objecte de tres dimensions.
- Construcció d’un objecte a partir d’una fotografia. Predicció i comprovació posterior observant directament l’objecte fotografiat.
- Observació de les formes de les ombres dels objectes.
- Observació d’un mateix objecte (cub, cilindre, triangle, quadrat...) en diferents posicions a l’espai.

- Reproducció de formes planes a partir de models: mosaics, geoplà, tangrams, trencaclosques, clic...

- Reconeixement de les formes bàsiques de tres i dues dimensions pel seu nom: cub, esfera, piràmide, cercle, triangle, quadrat..., i dels elements en què estan formats: cares planes o corbes, línia recta o corba, costats, vèrtex...

- Observació de formes simètriques senzilles a través del moviment de la figura, utilització de miralls i doblegat de paper.

- Verbalització de les diferents actuacions realitzades al llarg del procés com a procediment que promogui la interiorització de les nocions geomètriques treballades.

- ...
2.2 Cicle Mitjà i Cicle Superior

Figures de tres dimensions:

- Visualització d’objectes d’us quotidià que tinguin una forma similar als cossos geomètrics. Identificar els elements geomètrics: cares, arestes, vèrtexs, superfícies planes o corbes, bases...

- Construcció i estudi de cossos geomètrics: políedres i cossos rodons, formes de les cares, nomenclatura específica...

- Desenvolupament pla de figures tridimensionals i triangulació de polígons.

- Comparació de diversos cossos a partir de de la seva ombra i de les seccions planes que s’hi poden fer.

- Descoberta de plans de simetria dels cossos geomètrics.

- Classificació de les figures de tres i dues dimensions segons criteris projectius i mètrics.

- Observació de les diferents figures planes resultants d’una secció d’un cos geomètric.

- Dibuix dels diferents punts de vista d’un mateix objecte de tres dimensions dibuixat en perspectiva.

- Dibuix i interpretació de plànols o mapes relacionats amb entorns coneguts pel nen.

- Comparació de formes geomètriques, identificació d’equivalències topològiques i dibuix
d’una figura topològicament equivalent a una altra.

- Descoberta experimental de lleis que relacionen els diferents elements geomètrics: xarxes, interseccions, fronteres, regions, cares, vèrtexs, arestes...

- ...


Figures de dues dimensions:

- Projecció de figures planes i observació de les diferents formes que hi apareixen.

- Representació d’angles, línies poligonals i polígons amb diferents materials: tires de cartolina, escuradents, geoplà...

- Realització de girs com a procediment per entendre la noció d’angle com a grau d’obertura dels seus costats.

- Mesura, classificació i ordenació d’angles.

- Construcció de polígons i descoberta de les relacions que s’estableixen entres els diferents elements: costats, diagonals, angles, perímetre, convexitat, àrea

- Pràctica experimental de girs de figures planes. Descoberta de les nocions de centre d’una figura, de polígons regulars i irregulars...

- Reconeixement de figures que tenen eixos de simetria.

- Ús del compàs, escaires, regle, transportador d’angles...

- Utilització del tangram, el geoplà, pentamino..., com a instruments per a la introducció de la mesura de la superfície de les figures.

- Descoberta de com fer el càlcul de longituds (perímetres, circumferències...), àrees dels polígons i volums dels cossos a partir d’estatègies entenedores per l’alumnat. Evitar la simple memorització de fòrmules.

- Utilització de coordenades cartesianes per a representar figures geomètriques planes.

- ...


Figures d’una dimensió:
- Reconèixer la línia com forma geomètrica d’una sola dimensió.

- Observació dels canvis de forma d’una línia: recta, corba, poligonal...

- Comparació entre circumferència i cercle. Descoberta i identificació dels elements d’una circumferència: radi, diàmetre, longitud...

- ...


Inici a les transformacions geomètriques:
- Transformació topològica, projectiva i mètrica de les figures de tres, dues i una dimensió i observació de les propietats bàsiques que no varien en cadascuna de les les transformacions.