Mestre Especialitat en Educació Especial (1997) |
Assignatures |
DIDÀCTICA DE LA GEOMETRIA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2008_09 |
Assignatura | DIDÀCTICA DE LA GEOMETRIA | Codi | 11091220 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Optativa | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. ORGANITZACIÓ DE L’ESPAI |
- Situació i posició en l’espai. - Realització de desplaçaments. - Representació gràfica o dibuix de les situacions viscudes en l’espai. - Interpretació gràfica d’elements de situació i orientació. - Memorització d’un recorregut anunciat. - Verbalització d’un recorregut realitzat. - Predicció d’un recorregut per realitzar i comprovació posterior. -... 1.1 Orientació estàtica: - Etapes d'orientació i organització espacial: - Organització interna del propi cos. - La situació de l'objecte respecte el propi cos. - La situació del propi cos respecte l'objecte. - La situació dels objectes entre sí. 1.2 Orientació dinàmica: Resolució de situacions de domini espacial en moviment. |
2. CONEIXEMENT DE LES FIGURES 2.1 Parvulari i Cicle Inicial |
- Reconeixement visual i tàctil de formes diferents dels objectes tridimensionals i bidimensionals de l’entorn. - Observació i reconeixement d’elements geomètrics dels objectes tridimensionals: cares planes, superfícies corbes, arestes, vèrtexs... - Comparació, classificació i agrupació segons la forma dels objectes de tres i dues dimensions, aplicant criteris qualitatius de forma i criteris topològics (obert, tancat...). - Construcció lliure i/o reproducció de formes tridimensionals utilitzant objectes de diferents formes, entre els quals procurar que tinguin superfícies planes i corbes. - Relacions projectives: - Dibuix dels diferents punts de vista d’un mateix objecte de tres dimensions. - Estampació de les cares d’un objecte de tres dimensions. - Construcció d’un objecte a partir d’una fotografia. Predicció i comprovació posterior observant directament l’objecte fotografiat. - Observació de les formes de les ombres dels objectes. - Observació d’un mateix objecte (cub, cilindre, triangle, quadrat...) en diferents posicions a l’espai. - Reproducció de formes planes a partir de models: mosaics, geoplà, tangrams, trencaclosques, clic... - Reconeixement de les formes bàsiques de tres i dues dimensions pel seu nom: cub, esfera, piràmide, cercle, triangle, quadrat..., i dels elements en què estan formats: cares planes o corbes, línia recta o corba, costats, vèrtex... - Observació de formes simètriques senzilles a través del moviment de la figura, utilització de miralls i doblegat de paper. - Verbalització de les diferents actuacions realitzades al llarg del procés com a procediment que promogui la interiorització de les nocions geomètriques treballades. - ... |
2.2 Cicle Mitjà i Cicle Superior |
Figures de tres dimensions: - Visualització d’objectes d’us quotidià que tinguin una forma similar als cossos geomètrics. Identificar els elements geomètrics: cares, arestes, vèrtexs, superfícies planes o corbes, bases... - Construcció i estudi de cossos geomètrics: políedres i cossos rodons, formes de les cares, nomenclatura específica... - Desenvolupament pla de figures tridimensionals i triangulació de polígons. - Comparació de diversos cossos a partir de de la seva ombra i de les seccions planes que s’hi poden fer. - Descoberta de plans de simetria dels cossos geomètrics. - Classificació de les figures de tres i dues dimensions segons criteris projectius i mètrics. - Observació de les diferents figures planes resultants d’una secció d’un cos geomètric. - Dibuix dels diferents punts de vista d’un mateix objecte de tres dimensions dibuixat en perspectiva. - Dibuix i interpretació de plànols o mapes relacionats amb entorns coneguts pel nen. - Comparació de formes geomètriques, identificació d’equivalències topològiques i dibuix d’una figura topològicament equivalent a una altra. - Descoberta experimental de lleis que relacionen els diferents elements geomètrics: xarxes, interseccions, fronteres, regions, cares, vèrtexs, arestes... - ... Figures de dues dimensions: - Projecció de figures planes i observació de les diferents formes que hi apareixen. - Representació d’angles, línies poligonals i polígons amb diferents materials: tires de cartolina, escuradents, geoplà... - Realització de girs com a procediment per entendre la noció d’angle com a grau d’obertura dels seus costats. - Mesura, classificació i ordenació d’angles. - Construcció de polígons i descoberta de les relacions que s’estableixen entres els diferents elements: costats, diagonals, angles, perímetre, convexitat, àrea - Pràctica experimental de girs de figures planes. Descoberta de les nocions de centre d’una figura, de polígons regulars i irregulars... - Reconeixement de figures que tenen eixos de simetria. - Ús del compàs, escaires, regle, transportador d’angles... - Utilització del tangram, el geoplà, pentamino..., com a instruments per a la introducció de la mesura de la superfície de les figures. - Descoberta de com fer el càlcul de longituds (perímetres, circumferències...), àrees dels polígons i volums dels cossos a partir d’estatègies entenedores per l’alumnat. Evitar la simple memorització de fòrmules. - Utilització de coordenades cartesianes per a representar figures geomètriques planes. - ... Figures d’una dimensió: - Reconèixer la línia com forma geomètrica d’una sola dimensió. - Observació dels canvis de forma d’una línia: recta, corba, poligonal... - Comparació entre circumferència i cercle. Descoberta i identificació dels elements d’una circumferència: radi, diàmetre, longitud... - ... Inici a les transformacions geomètriques: - Transformació topològica, projectiva i mètrica de les figures de tres, dues i una dimensió i observació de les propietats bàsiques que no varien en cadascuna de les les transformacions. |