2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
 Competències


Tipus A Codi Competències Específiques
  A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
  A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
  A3 Conèixer la literatura infantil i desenvolupar estratègies per a l’acostament dels infants al text literari tant oral com escrit.
  A4 Conèixer el desenvolupament del llenguatge en l'etapa de l'educació infantil i dissenyar estratègies didàctiques orientades a l'enriquiment de les competències comunicatives.
  A5 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics de l'aprenentatge de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament així com la competència comunicativa.
  A6 Promoure la incorporació dels infants a l’aprenentatge funcional d'una llengua estrangera.
  A7 Conèixer el desenvolupament psicomotor i dissenyar intervencions destinades a promoure’l.
  A8 Potenciar l'ús del llenguatge corporal per aconseguir una millor expressió, respectar el treball propi i desenvolupar habilitats socials.
  A9 Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut.
  A10 Conèixer les estratègies metodològiques per desenvolupar nocions espacials, geomètriques i numèriques.
  A11 Ser capaç de promoure el desenvolupament del pensament lògic-matemàtic-geomètric.
  A12 Ser capaç d’utilitzar les cançons i els jocs musicals com a mitjà per promoure la comprensió de la realitat del so i les formes musicals.
  A13 Promoure l'ús del dibuix i de la creació de figures com a instruments de l'aprenentatge i com a productes de l'esforç personal.
  A14 Ser capaç de dissenyar activitats d'aprenentatge de noves formes d'expressió artística a partir de materials diversos per potenciar la creativitat.
  A15 Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
  A16 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
  A17 Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
  A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
  A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
  A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
  A21 Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys.
  A22 Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic.
  A23 Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social.
  A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
  A25 Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil.
  A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
  A27 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes.
  A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
  A29 Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió
  A30 Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semítica i simbolització en llenguatges musicals
  A31 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
  A32 Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical
  A33 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
  A34 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
  A35 Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió
  A36 Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semítica i simbolització en llenguatges musicals
  A37 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
  A38 Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical
  A39 Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures
  A40 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
  A41 Preparar, seleccionar o construir materials didàctics i utilitzar-los en els marcs específics de les diferents disciplines
  A42 Conèixer la diversitat de recursos didàctics concrets, tant a l'aula com externs, per a l'ensenyament-aprenentatge de les ciències i als criteris per decidir com i quan utilitzar-los i adaptar-los a la diversitat dels alumnes i situacions
  A43 Ser sensible a l'interès dels alumnes, utilitzar els recursos adequats per motivar-los en l'aprenentatge de les ciències i fomentar en els alumnes una actitud favorable cap a la ciència i les seves aplicacions
  A44 Reconèixer la diversitat dels alumnes i explicitar-la, situar-la en relació amb el coneixement científic i dissenyar o escollir intervencions didàctiques per facilitar el desenvolupament científic
  A45 Integrar les noves tecnologies audiovisuals i informàtiques en l'ensenyament de les ciències
  A46 Utilitzar correctament raonaments i reconèixer, explicitar i valorar la correcció o incorrecció dels alumnes, per plantejar situacions que els ensenyin a pensar i a exercicir un pensament crític en ciència
  A47 Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
Tipus B Codi Competències Transversals
  B1 Aprendre a aprendre.
  B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
  B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
  B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
  B5 Treballar de forma col•laborativa.
  B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
  B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
  B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
  B10 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
  B11 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral
  B12 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
  B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
  B14 Ser capaç de prendre decisions
  B15 Tenir un raonament crític
  B16 Ser creatiu
  B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
  B18 Estar motivat per la qualitat
  B19 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
  B20 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
  B21 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
  C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
  C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
  C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
  C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.