2011_12
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Pedagogia (2002)
 Assignatures
  TEORIA DE L'EDUCACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Introducció En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació?

Bloc temàtic 1
Derivacions del concepte d'educació
1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants.
1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg i comunicació.
1.3 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l'educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia.
1.4 Organització dels sabers pedagògics.
Bloc temàtic 2
Pedagogia, educació i contextos socials del S.XXI
2.1 L'ésser humà com educable (possibilitat de l'educació) i com educant (necessitat de l'educació), i com a ésser relacional.
2.2 L'educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d'integració educativa i cultural. Pedagogia compensatòria. La diversitat en el nostre sistema educatiu avui i la integració social.
2.3 Educació i mitjans de comunicació.
Bloc temàtic 3
Pedagogia i educació mediambiental
3.1 Ecologia i educació. Pedagogia ambiental.
3.2 Intervenció del pedagog/a en l'àmbit de la pedagogia amviental.

Bloc temàtic 4
Educació en valors i moral
4.1 L'educació en valors i el concepte.
4.2 Formació en valors en la societat actual.
4.3 Importància de l'educació en valors.
4.4 La moral avui i la seva relació amb l'educació.
Bloc temàtic 5
Entorns d'aprenentatge avui.
5.1 Nous entorns d'aprenentatge.
5.2 La coeducació. Un model a treballar.
5.3 Teories pedagògiques contemporànies:
-Modernitat i postmodernitat i educació.
-L'escola de Frantkfurt: J. Habermas (l'acció comunicativa i la teoria crítica).
-La teoria de la justícia de Rawls.
-Altres moviments pedagògics emeregents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l'altermundialisme, etc.
-Bauman; -Lipovetsky