2010_11
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Psicologia (2002)
 Assignatures
  INTERVENCIÓ PSICOLÒGICA
   Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació del grau d'adquisició de coneixements i de la qualitat en l'execució dels coneixements i habilitats, pròpies de l'assignatura, es farà a través de la feina feta per l'alumne durant tot l'any. I per a això, l'alumne pot optar per una de les dies vies següents:

Opció A: pensada fonamentalment per a aquells que no poden/volen implicar-se en l'aprenentatge dels continguts de l'assignatura més enllà del que seria el nivell mínim acceptable. En aquest cas, l'alumne haurà de realitzar les activitats següents: (1) la lectura obligatòria i el treball associat a aquesta, i (2) un examen final consistent en preguntes amb alternatives múltiples de resposta (el que és coneix com examen tipus test).

és la que el professor responsable de l'assignatura recomana, requereix de la implicació continuada de l'alumne en les activitats de l'assignatura, demanda un desig i interès per assolir uns coneixements que vagin més enllà dels mínims que comentava abans. És per a aquells alumnes que poden/volen assistir a les classes –malgrat que l'assistència no és obligatòria-, que volen i disposen de temps per dedicar-se al treball que requereix una assignatura com aquesta, en la que cal una aplicació sistemàtica dels continguts per assolir un veritable mestria.

Els alumnes interessats en seguir l'assignatura amb l'Opció B caldrà que enviïn un missatge al Moodle com a confirmació de la decisió presa a l'espai creat específicament per a aquest efecte. Els alumnes que no comuniquin la seva decisió dins del termini establert, passaran directament a l'Opció A. El termini màxim és el 30 de setembre.

Per a aquells que triïn l'Opció B, han de saber que caldrà realitzar/participar:

1. Un esquema-resum per a cada un dels temes que configuren el programa, i presenta'ls individualment a l'espai creat en el Moodle dins el termini especificat,

2. Quatre PACs (Proves d'Avaluació Continuada), que cal fer en grup i per escrit,

3. Una lectura i el treball associat a aquesta,

4. Un dels dos debats virtuals programats (via Moodle),

5. Quatre activitats, al menys, en cada quadrimestre, de les proposades pels professors a les classes teòriques

6. A les classes pràctiques, complir amb els requisits d'assistència que es recullen més endavant.

7. Dos exàmens.

A continuació es descriuen amb detall cadascun dels requisits:

Aquells que decideixin seguir l'opció B hauran de realitzar un esquema-resum per a cada un dels temes de que consta el temari de l'assignatura. Aquests esquemes-resums es faran individualment i es presentaran via Moodle a l'espai assignat a l'efecte i en el temps previst. Es recomana no esperar al darrer dia per a fer-ho, molt menys al darrer minut, doncs es corre el risc de no poder presentar el treball; cal tenir present que el fet de no presentar-ho en el moment i manera que es demana comportarà haver de canviar d'opció. No obstant, i com que tots estem exposats a patir problemes i situacions inesperades, s'admetrà el lliurament demorat dels esquemes-resums en una ocasió, sempre per circumstàncies excepcionals i degudament justificades (queda a consideració del professorat corresponent l'acceptació final d'aquesta excepcionalitat, després de considerar els motius que hauran d'estar degudament justificats).

En aquesta assignatura es proposa un model d'adquisició dels coneixements a partir de la realització d'una sèrie d'activitats al llarg del curs. És a través de la resolució d'aquestes activitats que l'estudiant demostra el grau d'adquisició de coneixements, així com el nivell assolit en l'ús d'aquests coneixements. Tal com ho entén el responsable de l'assignatura, el seguiment de ${1}il'avaluació continuada${1}i és clau en l'aprenentatge d'aquests (nous) coneixements, de fet és la via que es recomana per a superar l'assignatura.

Les PACs estan formades per 5-6 preguntes relacionades amb els continguts de l'assignatura. La forma de realitzar els treballs de les PACs és en grup (${1}ientre 3 i 4 persones${1}i), que serà el mateix per a totes les PACs programades (els professors faran les assignacions als grups de treball seguint l'ordre de llista de la matrícula de l'assignatura). Les respostes a les preguntes no poden excedir el límit de 600 paraules (això és per pregunta). Les PACs s'han d'enviar (una sola còpia per grup) en un arxiu en format Word a la bústia "${1}illiurament PACs${1}i" del Moodle. Tots els treballs han d'anar ${1}iidentificats a la primera fulla${1}i amb els noms dels seus autors.

El professor donarà les orientacions necessàries per a la realització de les PACs i regularà, segons el seu criteri acadèmic, el tipus de suport que dóna a l'alumne per tal de facilitar al màxim el seu procés d'aprenentatge i de treball personal (veure apartat d'avaluació). Es farà un ${1}iretorn general${1}i amb indicació de quins són els criteris que s'han tingut en compte per a la valoració de cada PAC. Igualment, es resoldran els dubtes ${1}iindividuals i concrets que puguin sorgir.${1}i${1}i${1}i

Una de les lectures és necessària, i així obligatòria, per a realitzar una de les pràctiques, s'inclou en el dossier de l'assignatura: el capítol 1 de l'obra “La vida personal del psicoterapeuta” (pp. 19-65).

La segona lectura obligatòria correspon al treball de Miró (2003), recollit a la bibliografia (aquesta és obligatòria per a tots els alumnes de l'assignatura). El treball sobre aquesta consta de dues parts. La primera és un resum dels continguts del llibre (amb una extensió màxima de 3000 paraules). La segona part consisteix a donar respostes a les preguntes següents:

1. Quin és l'avenç més important que s'ha produït en l'estudi del dolor en el darrer segle? Justificar la resposta.

2. Quines característiques ha de complir una avaluació adequada del pacient amb dolor crònic? Justificar la resposta.

3. En relació al tractament, què és això de “reconceptualitzar el problema de dolor”? En què consisteix? Fes una descripció de com ho faries amb un adolescent que té un problema de migranya.

La resposta per a cada una d'aquestes 3 preguntes no pot excedir les 800 paraules. La data màxima de presentació d'aquest treball és el 29 d'abril.

La finalitat d'aquesta activitat és identificar el grau de coneixements o la percepció que els estudiants tenen respecte alguns dels continguts que integren l'assignatura. La qualitat i idoneïtat de les aportacions al debat és el que serà valorat (la participació mínima en el debat serà d'una intervenció en almenys un dels dos debats programats).

Les temàtiques dels debats i les dates en les que restaran oberts s'informaran a través del Fòrum de notícies del Moodle. La previsió és que els professors intervinguin en el debat només si cal fer algun comentari o matisar alguna qüestió que pugui ser útil per al desenvolupament del procés d'aprenentatge.

Finalment, es important tenir present que les opinions expressades en el debat no tindran una incidència negativa en les avaluacions posteriors; aquesta activitat servirà per a perfilar la nota final en sentit positiu. Els professors donaran instruccions més precises abans de la realització del debat, no obstant, cal saber que el debat es farà de forma virtual mitjançant l'espai del Moodle, i que hi haurà una segona part presencial (a realitzar a classe) que servirà com a resolució de les aportacions al debat en la que participaran a més dels alumnes, els professors de l'assignatura.

Al llarg del semestre es realitzaran diferents activitats a l'aula durant les classes teòriques relacionades amb els temes de l'assignatura. Els alumnes de l'opció B caldrà que hagin realitzat un mínim de 4 d'aquestes activitats en cada un dels quadrimestres.

Pel que fa a les classes pràctiques, els professors registraran l'assistència de forma intermitent i caldrà que els alumnes consti que han assistit a un mínim de 4 classes en cada un dels quadrimestres. L'incompliment de qualsevol d'ambdós requisits resultarà en el canvi a l'opció A.

Al llarg del curs es realitzaran dos exàmens amb preguntes a desenvolupar relacionades amb l'aplicació dels coneixements assolits. El primer d'aquests dos exàmens consistirà en 3-4 preguntes i es farà el darrer dia de classe del primer quadrimestre, just abans de les vacances de Nadal. Els alumnes que obtinguin una puntuació de 6 o superior evitaran haver de tornar a avaluar-se d'aquesta part del temari en la convocatòria de juny (es tracta, doncs, del que es coneix com examen alliberador de matèria). El segon es farà el mateix dia que està previst que es faci l'examen final de l'assignatura i que ens ve determinat des de la Facultat. Per als alumnes que hagin superat l'examen alliberador, aquest segon examen consistirà en 3-4 preguntes, en canvi, per aquells que s'hagin d'examinar de tot el temari l'examen estarà format pel doble de preguntes. Si en la primera convocatòria (juny) algun alumne no ha aconseguit superar l'assignatura, haurà d'examinar-se de tot el temari el dia previst per a l'examen de la segona convocatòria a través d'un examen de preguntes a desenvolupar.

Com no podia ser d'altra manera, el contingut de les classes pràctiques forma part del material susceptible de ser avaluat en els exàmens de l'assignatura.

'originalitat en les aportacions personals és fonamental. Així, doncs, el plagi dels treballs comportarà la qualificació de suspens en la prova. En darrer terme, en cas de còpia, frau, plagi o qualsevol altra conducta inapropiada en un entorn acadèmic, l'alumne/s implicat/s suspendrà el treball i/o l'assignatura.

A més d'això, els professors podran proposar per a aquests alumnes, la realització d'un o més seminaris al llarg del curs per facilitar l'aprenentatge de temes d'interès relacionats amb l'assignatura però no coberts pels continguts bàsics (la participació en els seminaris és voluntària). Igualment, i pels mateixos motius d'interès i oportunitat, els professors poden proposar d'altres activitats al llarg del curs que es considerin adequades per potenciar l'aprenentatge dels alumnes (en aquestes la participació també seria voluntària).

NOTA DE L'ASSIGNATURA

Els alumnes que triïn la primera via (Opció A: examen + lectura obligatòria) podran optar com a màxim a un apte (6.5; nota d'aprovat) en l'assignatura, i per a això caldrà que superin cada una de les dues activitats. Els alumnes que optin per l'opció B (recomanada), per aprovar, també hauran d'assolir almenys un 5 en cada un dels exercicis i activitats que realitzin; en aquest cas la nota final podrà variar d'aprovat a matrícula d'honor en funció de les qualificacions en el conjunt d'activitats proposades per a aquesta via; la no participació en alguna de les activitats comportarà haver de presentar-se a l'examen final tipus test (en aquest cas, les condicions de la Opció A són les que regiran). Cada activitat haurà de presentar-se en la forma i moment que especifica el pla docent, no seguir les instruccions per a la seva presentació comportarà l'anul·lació del treball, i resultarà en haver de seguir l'opció A –no hi ha excepcions a aquesta norma-.

Característiques

Requisits Avaluació

Percentatges

OPCIÓ A

- No implica obligatorietat d'assistència a les classes

- Nota possible: suspens / aprovat

- 1 Examen tipus test de resposta múltiple (juny)

80 %

- Treball de la lectura

20 %

OPCIÓ B

- No implica obligatorietat d'assistència, malgrat que els alumnes han de complir els requisits número 5 i 6.

-Nota possible: entre suspens i matrícula d'honor.

1) Resums-esquemes dels temes (individual)

Apteo apte

2) Quatre PACS (en grup)

30 %

3) Treball de la lectura (individual)

20 %

4) Participació en 1 debat virtual (individual)

Apteo apte

5) Quatre activitats, almenys, per quadrimestre, de les proposades en les classes de teoria

Apteo apte

6) Constar com a mínim a quatre registres d'assistència a classes pràctiques.

6) Dos exàmens de preguntes a desenvolupar (desembre i juny)

50 %

Les dues opcions requereixen tenir aprovades totes les activitats associades a cada opció per tal de poder aprovar l'assignatura.