2008_09
Guia docent 
Facultat de Ciències de l`Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
 Assignatures
  DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació dels coneixements.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb suport de retroprojector, apunts i lectures recomanades.
Presentacions / exposicions Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. Realitzaran les activitats organitzades i programades pels responsables de cada tema pràctic.Hauran de reflectir la seva visió crítica de la sessió realitzada al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitas pràctiques guiades per la professora, que recolliran a la memòria dossier de les pràctiques de l'assignatura.

Els exercicis ón les següents (subjectes a variacions i independentment d'altres que es puguin afegir):
1.-Anàlisi i comentari personal dels objectius i dels continguts de l'àrea de llenguatge del currículum d?Educació Infantil.
2.- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre d'Ana Mª Borzone de Manrique "Leer y escribir a los 5".
4- Pràctiques sobre l'elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
5.-Anàlisi i avaluació de diferents textos infantils amb errades d'ortografia natural. Propostes de treball de recuperació.
6.-Classificació de diferents errades d'ortografia arbitrària.
7.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal.
8.- Visionat i comentari escrit del vídeo sobre didàctica del text narratiu "El conte".
Treballs Els alumnes realitzaran un treball pràctic en grup de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge encaminades a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a la realització del treball.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball sobre un contingut procedural del temari.

La presentació consistirà en la justificació teòrica, el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de classe- d'una bateria d'activitas programades per treballar uns determinats continguts lingüístics del currículum d'Educació Infantil.

Els treballs a realitzar -repartits entre els diferents grups- són els següents:
1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva.
2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial.
3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua.
4.- Activitats per a l’adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules.
5.-Activitats d’organització morfosintàctica.
6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: sistemes simbòlics a l'abast del nen.
7.-Activitas d’organització del discurs: la narració.
8.- Com aprendre a descriure.
9- La poesia a Educació Infantil.
10-La dramatització com a recurs didàctic
11.-La literatura popular a Educació Infantil.
Estudis previs Els alumnes deuran seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenys, que presentaran al dossier-memòria.