2014_15
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau de Psicologia (2009)
 Assignatures
  PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ II
   Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Pràctiques educatives, contextos d’educació i el seu impacte en els processos d’aprenentatge i desenvolupament. 1.La configuració de les relacions entre desenvolupament, aprenentatge i educació.Tipus d’aprenentatge i diversitat de pràctiques educatives. L’estudi psicològic dels processos educatius escolars. Aprendre i ensenyar en la societat de la informació. L’aprenentatge al llarg i ample de la vida. El perfil professional i els àmbits de treball relacionats amb la Psicologia de l’Educació.

Mòdul 2. L’acció psicoeducativa en l’àmbit escolar: la concepció constructivista sociocultural de l’ensenyament i l’aprenentatge. 1.Característiques definitòries i principis bàsics de la concepció constructivista per a l’anàlisi psicològica de les pràctiques educatives escolars. Interacció entre professor, alumne i continguts escolars. Els processos de construcció de coneixement: significat i sentit en l’aprenentatge escolar. La influència educativa del professor i l’ajustament de l’ajuda en l’ensenyança.

Mòdul 3. Els continguts d'aprenentatge. 1.Tipus de continguts escolars. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds, valors i normes.La relació entre aprenentatge de continguts i l'adquisició de competències.

Mòdul 4. La construcció de significats en l'aprenentatge. Els components cognitius en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1.Intel·ligència, capacitat d'aprenentatge i rendiment escolar. Aprendre amb d’altres, aprendre dels altres. L’impacte de l'ús de les TIC en l'aprenentatge.

2.La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.

3.Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge.

Mòdul 5. L'atribució de sentit en l’aprenentatge. Els components motivacionals, afectius i relacionals en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d’aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies psicoeducatives per facilitar la motivació escolar.

2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic, jos possibles i autoestima. La relació de l'autoconcepte i l'autoestima i el rendiment acadèmic. Els processos d’atribucions causals dels resultats d’aprenentatge: els patrons atribucionals de l’alumne.

3. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.

Mòdul 6. Ensenyar: la creació de marcs d’activitat conjunta en els quals exercir l’ajuda educativa. 1.Interacció entre professorat i alumnat i mecanismes d'influència educativa. La participació en el discurs educatiu i el traspàs del control de l’activitat a l’aula i la negociació de significat.

2. Interacció entre alumnes i organització social de les activitats escolars. Col·laborar entre iguals per aprendre. Mecanismes psicològics i factors moduladors de la construcció de coneixement en col·laboració.