2019_20
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Social (2009)
 Assignatures
  MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El procés d’ensenyament i aprenentatge de l’assignatura, es desenvolupa de forma participativa en un procés de comunicació a l’aula, on la persona docent exposa en les sessions magistrals, per bé que participatives, la cultura de pau i la mediació com a eina, on s’apliquen els principis de la negociació i el diàleg col•laboratiu i no adversarial.

Després de les sessions introductòries, l’alumnat constitueix els grups de treball integrats per fins a tres membres i seleccionen un dels temes del programa, si s’escau, amb els subtemes que el completin, d’acord amb les tutories.

El docent:
- imparteix els temes d’introducció i fonamentació general i els no seleccionats per l’alumnat, així com els de certa complexitat i el marc normatiu i les sessions amb suport de vídeos que exposen temes d’especial interès i d’actualitat, o visions i tècniques innovadores i casos pràctics de mediació.

- Revisa prèviament les exposicions de l’alumnat, i complementa o il•lustra amb casos pràctics dites presentacions

Activitats d’introducció, presa de contacte i presentació de l'assignatura, el programa, les tasques i procés d’avaluació continua. Detecció dels coneixements previs, interessos i expectatives de l’alumnat.

Presentació de la documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura i consulta en els processos de desenvolupament dels continguts i dels treballs del curs par part de l'alumnat.
Sessió Magistral Fonamentació de la matèria de l'assignatura: exposició dels continguts teòrics, conceptualització, processos i models de la pràctica de la mediació i eines metodològiques, evidències empíriques, anàlisi de casos i temes d’actualitat.
Presentacions / exposicions 1. Presentació oral a l’aula dels grups de treball, exposant el seu treball de recerca sobre el tema seleccionat, amb suport digital, incloent conceptualització, fonamentació, marc teòric i procés de transferència de coneixements en la pràctica de la mediació, amb reflexió fonamentada sobre casos, situacions, eines i recursos aplicats a supòsits de situacions pràctiques de mediació.

2) Activitat complementària a l’aula, pràctica, didàctica i participativa amb el grup classe, que complementi i ajudi a la comprensió del tema exposat.

3) Elaboració per part dels grups d'alumnat, d’un qüestionari tipus test sobre el tema exposat, de 20 preguntes amb 4 opcions de resposta i una correcta.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària EXPOSICIÓ DE CASOS A L'AULA, (directe o amb recursos en xarxa) per part del professor o conferenciants professionals, sobre processos i casos pràctics dels diversos àmbits de la mediació, per tal de reflexionar sobre la tipologia de casos i la gestió en la pràctica de la mediació.
Esdeveniments científics i/o divulgatius JORNADES I CONFERÈNCIES. Assistència a Jornades i esdeveniments relacionats amb la mediació. Ex. Jornades de mediació a Tarragona i Jornades de sortides professionals de l’Educació Social.
Sessions a l’aula impartides per conferenciants professionals.

Articles temàtics sobre la participació en Jornades i esdeveniments temàtics de cultura de pau i mediació. En cada cas es presenta un article temàtic, de reflexió i aprofundiment sobre un tema dels exposats en l’esdeveniment al que ha assistit.
tot l’alumnat, com activitat formativa complementària del programa de l’assignatura.
Treballs TREBALL DE RECERCA I REFLEXIÓ, sobre el tema que ha seleccionat el grup de treball, desenvolupat a partir de la fonamentació teòrica, conceptualització, metodologia i aspectes empírics, orientat a l’anàlisi de l’àmbit de la mediació seleccionat, i la descripció dels processos específics, recursos i eines per a la pràctica de la mediació en aquest àmbit.
TREBALL DE CAS REAL DE MEDIACIÓ, presentació, acompanyament, reflexió i debat sobre un cas real de mediació, preferiblement en Mediació Juvenil.
Seminaris REFLEXIÓ I DEBAT D'AMPLIACIÓ I APROFUNDIMENT EN GRUPS TEMÀTICS, sobre els temes clau dels continguts del programa o d’especial interès per l’alumnat, i la seva transferència en la pràctica en el context laboral o l'exercici professional de la mediació.
Debats Activitats de reflexió i participació en relació a les novetats, noticies i esdeveniments rellevants en l'àmbit de la mediació, si s'escau, amb participació d'experts, col·legis professionals, ...
Atenció personalitzada Tutoria, seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria (tutories individuals o en grup, revisió presencial i/o telemàtica de treballs, ...)
Reunions periòdiques amb el grup classe per a reflexionar, avaluar i fer propostes de millora del desenvolupament del curs.