2019_20
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Primària (2009)
 Assignatures
  PRÀCTIQUES EXTERNES II
   Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries - Assistir a les sessions d'informació dels responsables de l'ensenyament.
- Participar en seminaris de formació del pràcticum abans de l’inici, sobre l’aprofundiment en la utilització del dossier, la memòria…
- Assistir a les reunions de tutories prèvies que convoqui el professorat tutor.
- Presentar-se a l’escola (equip directiu, mestres tutors i tutores), i concretar el pla de treball individual de cada alumne/a. Al pla de treball s’hi especificaran aspectes referents al nivell o nivells en què l’alumne realitzarà la seva intervenció, el centre d’interès sobre el qual basarà la seqüència didàctica, el projecte d’innovació o projecte singular del centre educatiu en el qual col•laborarà l’alumne/a.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Els tutors o les tutores de la Universitat es reuniran quatre vegades durant el període de pràcticum amb l’alumnat que tutoritza, amb la finalitat de fer un seguiment del procés. Es realitzarà una reunió abans del començament de les pràctiques de cada curs i tres durant el desenvolupament.

El professorat tutor de la Universitat farà dues visites obligatòries al centre educatiu. Una primera visita amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el mestre tutor o la mestra tutora del centre educatiu, el pla de treball que hauran de realitzar els estudiants en la seva estada. I una última visita, al final del període de pràctiques, per avaluar conjuntament amb el tutor o la tutora del centre educatiu les tasques fetes per l’alumnat tutoritzat.

A més a més de les visites inicial i final, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre educatiu, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…).
Seminaris Abans del començament de les pràctiques es realitzaran diferents seminaris en els que es formarà a l'alumnat i al professorat sobre el funcionament del portafoli Mahara, i es facilitaran criteris i estratègies a tenir en compte a l'hora de desenvolupar les tasques a fer durant aquest periode de pràcticum.
Estada de pràctiques Al centre educatiu

- Informar-se del context sociocultural en què està immers el centre escolar.
- Informar-se sobre l’organització i el funcionament del centre educatiu (ràtios, projecte educatiu, normes d’organització i funcionament, estructura dels cicles, serveis de què disposa, etc.).
- Observar les característiques dels infants, apreciant els tipus de diversitat existents (capacitats personals, culturals, procedència social, etc.) i les formes concretes d’atendre’ls.
- Observar i analitzar la manera com són ateses les necessitats específiques dels infants derivats de diverses circumstàncies (immigració recent, handicaps, etc.).
- Planificar i conduir actuacions amb tot el grup classe que comprenguin els diferents moments de la intervenció educativa i les diverses àrees curriculars.
- Participar en activitats globals del centre i en activitats educatives realitzades fora del centre, sempre que sigui possible.
- Aportar materials o recursos d’utilitat per al centre.
- Mantenir contacte constant amb els tutors o tutores a través de reunions i tutories.
- Assistir a les reunions d’equips del centre (cicle, claustre, comissions, Consell Escolar, etc.), sempre que sigui possible.
- Conèixer els serveis educatius de zona i específics, i assistir a sessions de treball en les quals participin, sempre que sigui possible.
- Conèixer l’aplicació de la immersió lingüística.
- Contrastar metodologies d’ensenyament-aprenentatge de les diferents àrees curriculars.
- Recollir en un diari les seves observacions i reflexions durant tot el període de pràctiques.
- Preparar la seqüència didàctica fonamentada i contextualitzada que cal dur a terme, i els recursos necessaris per desenvolupar-la a l’aula.
- Elaborar la memòria de pràcticum amb les orientacions dels tutors o tutores.
- Recollir evidències del període de pràcticum a un dossier docent.
- Col•laborar en algun projecte d’innovació o projecte singular que es porti a terme al centre.
- Analitzar i valorar l’actuació pròpia, i el procés i el context del pràcticum efectuat.
- L’alumnat de la URV en cap moment no pot assumir les responsabilitats pròpies del professorat dels centres.

A les tutories

La tutoria constitueix un component inherent al pràcticum. Representa una acció docent amb l’objectiu d’impulsar i facilitar el desenvolupament integral de l’estudiant. Canalitza i dinamitza les relacions entre l’estudiant, el centre i les competències que ha d’assolir. Per tant, és, d’una banda, un escenari formatiu essencial de la docència universitària i, de l’altra, un espai d’avaluació essencial de les competències individuals dels estudiants. Té diverses dimensions: intel•lectual, afectiva-personal, social i professional.
Les tutories compartides, individuals o en grup tenen molta importància per afavorir l’anàlisi fonamentada i reflexiva del que s’observa i es practica al centre, i per construir a partir d’aquesta anàlisi pautes d’actuació adequades.
A les tutories col•lectives s’hi analitzen i es posen en comú les diferents experiències de l’alumnat. Aquestes tutories potencien el diàleg i la discussió a partir de la mateixa pràctica, afavoreixen el contrast d’experiències i vivències i fomenten l’aprenentatge entre companys i companyes.
A les tutories individuals, cada estudiant analitza amb el seu tutor o tutora les vivències i els problemes específics, i reflexiona sobre l’actuació a l’aula o la prepara.
Memòria