2010_11
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I
   Continguts
Tema Subtema
1.-El currículum de llengües i lectoescriptura a l’Educació Infantil. 1.1.-Anàlisi del currículum del segon cicle de l’educació infantil: capacitats, objectius; el llenguatge en relació a les diferents àrees de coneixement; llengua oral i llengua escrita a l’àrea de comunicació i llenguatges; criteris d’avaluació.
2.-Bases psicolingüístiques de l'adquisició del llenguatge. 2.1.- Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge: el llenguatge com a comunicació i com a representació.
- Habilitats receptives i productives. Les quatre habilitats lingüístiques.
- Competència lingüística.

2.2.- Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge:
- Aportacions de Chomsky.
- Bruner: de la comunicació al llenguatge.
2.3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge: etapes prelingüística i lingüística.


3.-Expressió oral: Funcions del llenguatge infantil. 3.1.- Funcions del llenguatge infantil.
-Freqüència d’ús i importància de les funcions comunicatives.

3.2.-El llenguatge egocèntric o privat: Piaget i Vigotski.
4.-El context multilingüe a l'aula. Adquisició i aprenentage de llengües. 4.1.-. L'adquisició de segones llengües.

4.2.-. Estratègies d'ensenyament i aprenentatge en un programa d'immersió lingüística.

4.3.-. Programes d'acollida i actuació a l'aula amb l'alumnat nouvingut.
5.-Metodologia de l'ensenyament i aprenentatge de llengües. La tradició oral i el folklore. 5.1.-.L’ús de la llengua: els enfocs comunicatius.

5.2.- Discursos de recepció (informatiu, lúdic, poètic).
-Estratègies didàctiques: contes, cançons, imatges, recursos audiovisuals. L’aprofitament del folklore popular: aplicacions de l’etnopoètica a l’aula d’Educació Infantil.

5.3.- Discursos de producció (incitatiu, expressiu).
-Estratègies didàctiques d'incitació a la parla: jocs, rituals
comunicatius.