2010_11
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Infantil (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I
   Continguts
Tema Subtema
1. MATEMÀTICA A L’EDUACIÓ INFANTIL. ASPECTES GENERALS Conèixer a fons els elements que intervenen en el desenvolupament del pensament matemàtic de l’infant de 0 a 6 anys. Conèixer El llenguatge matemàtic.
Incidència de la matemàtica en la formació íntegra de l'infant. Funcions. La formació dels conceptes. Objectius globals de les matemàtiques a l’Educació Infantil. Coneixement de l’actual currículum del Departament d’Educació. Fonaments i bases psicopedagògiques del currículum. Criteris metodològics i d’avaluació. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. Nivells de concreció.
Interpretar les aportacions i estudis actuals relacionats amb la didàctica de les matemètiques.
2. RELACIONS LÒGIQUES. Qualitat dels objectes:
Reconeixement i comparació de qualitats. Semblances i diferències. Seriacions. Agrupacions i subagrupacions. Afirmació i negació. Conjunció i disjunció. Classificacions. Transformacions: operadors qualitatius.

Relacions:
Relació d'equivalència: aparellaments segons qualitats sensibles. Relació d'ordre: ordenacions. Altres tipus de relacions. Correspondències qualitatives.
3. NOCIÓ DE QUANTITAT. EL NOMBRE. CÀLCUL MENTAL Noció de quantitat i introducció al nombre:
Aspectes teòrics. Els dos nivells del tractament del nombre. Plantejaments de Canals, Piaget, Kamii, Baroody, Brissiaud, Dickson, Brown, Gibson i d'altres.
Primeres experiències numèriques. Conservació de les quantitats. Quantificadors: alguns, pocs, molts... Comparació quantitativa. Correspondència entre dues agrupacions. Relació d'equivalència quantitativa: classificació. Relació d'ordre: ordenació quantitativa, ascendent i descendent. Relació d'inclusió. Cardinalitat. Comptatge. Els símbols numèrics. Sèrie numèrica, ordinal i cardinal. Els nombres i la relació amb el món real. Descomposició del nombre.

Càlcul:
Noció experimental d'operació. Agrupació i subagrupació: el tot i la part. Noció d'operació com a transformació. Correspondència i diferència quantitativa entre dues agrupacions. El càlcul mental com a vertader càlcul. Relació entre els nombres. Simbologia: = + -.
4. L'ESPAI: ORIENTACIÓ I POSICIÓ. INICIACIÓ A LA GEOMETRIA Domini de l’espai:
Etapes d'orientació i organització espacial: organització interna del jo corporal, la situació de l'objecte respecte el propi cos, respecte l'objecte i la situació dels objectes entre si. Nocions de situació i posició. Nocions de direcció. L'orientació: organització segons els tres eixos. Camins sobre laberints i quadrícules.

Coneixement de les figures:
Percepcions tàctils i visuals. Equivalències topològiques. Volum, superfície i línia. Ordre lineal i cíclic. Línia oberta i tancada: dins, fora. Noció de frontera i regió a l'espai, superfície i línia.
Relacions projectives. Noció intuïtiva de línia recta i corba. Superfície plana i corba. Observació i experimentació amb la vista, ombres i estampacions. Els punts de vista. Línies poligonals.
Coneixement de les formes. Característiques comunes de diverses figures de l'espai i del pla: comparació i classificació. Figures planes bàsiques. La simetria.
5. ESTADÍSTIQUES SENZILLES: ATZAR Noció elemental de magnitud i mesura. Mesures de longitud, capacitat, massa, temps i d'altres. Experimentació sensorial de les mesures. Descoberta de la unitat de mesura.

Estadístiques senzilles de fets quotidians a l'abast dels nens i les nenes: presa de dades i representació en gràfics de barres i pictogrames.