2019_20
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Psicologia General Sanitària (2014)
 Assignatures
  PRÀCTIQUES EXTERNES II
   Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El desenvolupament de les pràctiques externes s’organitza en quatre fases:

Fase I. Informació, elecció i assignació del servei, centre o institució de pràctiques

Fase II. Informació i contextualització de les pràctiques

Fase III. Pràctiques en el servei, centre o institució

Fase IV. Finalització de les pràctiques i avaluació

Cada alumne serà assessorat per dos tutors: un designat pel centre de pràctiques (tutor de centre) i l'altre pel Màster (tutor acadèmic). El tutor acadèmic serà proposat pel coordinador de Pràctiques Externes entre els proposats per la direcció del Màster.

Fase I. Informació, elecció i assignació del servei, centre o institució de pràctiques

En aquesta fase s’han de fer reunions informatives i enviar correus electrònics informatius per facilitar el procediment de priorització de centres als estudiants i la posterior assignació. L’assignació dels centres de pràctiques es du a terme en funció de la nota. En el cas de les Pràctiques Externes II, es pren com a referència la mitjana de l’expedient acadèmic del màster.

Fase II. Informació i contextualització de les pràctiques

Abans d’iniciar l’estada al centre de pràctiques, el tutor o tutora acadèmic ha de programar una tutoria amb els estudiants dels quals es responsabilitza per informar-los sobre les característiques de les pràctiques externes, concretar-ne aspectes logístics (horari, calendari d’estada al centre, etc.), signar el full de compromís de pràctiques, orientar sobre l’inici de les pràctiques, facilitar la bibliografia pertinent, proporcionar directrius per a l’elaboració de l’informe de pràctiques i informar sobre els criteris d’avaluació de les pràctiques. Després d’aquesta primera tutoria amb l’estudiant, és molt recomanable que el tutor o tutora acadèmic, juntament amb l’estudiant, organitzin una primera reunió al centre amb el tutor o tutora professional assignat per tal de concretar aspectes relacionats amb el funcionament de les pràctiques i signar el full de compromís. Cal signar tres còpies del compromís de pràctiques: una per al centre de pràctiques, una altra per a l’estudiant i una tercera per a la Universitat. Per poder iniciar les pràctiques és imprescindible lliurar aquesta tercera còpia a la Unitat de Suport a la Gestió de Centre i Departaments-FCEP-DPe-DPs.

Fase III. Pràctiques al servei, centre o institució

Durant l’estada al centre, les pràctiques poden evolucionar per diverses fases. La primera fase és la de preparació, en la qual l’estudiant s’ha de centrar a observar el funcionament del centre i les tasques dels diferents professionals que hi treballen. La segona fase és la d’intervenció acompanyada, en la qual l’estudiant pot dur a terme algun tipus d’intervenció o tasca senzilla, amb el suport i supervisió directa del tutor o tutora professional. Finalment, en un estadi més avançat de les pràctiques, sempre que el tutor o tutora professional ho consideri oportú, es pot fomentar que l’estudiant passi a la fase d’intervenció autònoma supervisada, en la qual realitza tasques similars a les de la fase anterior, però de manera més autònoma i amb una supervisió no tan directa. En totes les fases l’estudiant ha de respectar els principis ètics i deontològics vinculats a l’exercici de la professió de psicòleg general sanitari.

Fase IV. Finalització de les pràctiques i avaluació

Un cop finalitzades les pràctiques externes, és recomanable que l’estudiant, el tutor o tutora professional i el tutor o tutora acadèmic tinguin una reunió final, sigui presencial o virtual, per reflexionar sobre els aspectes que han funcionat correctament i els que podrien haver millorat en el desenvolupament de les pràctiques. Al marge d’aquest moment final, cal que durant tot el procés de pràctiques la comunicació entre tutor o tutora acadèmic, estudiant i tutor otutora professional sigui prou fluïda per solucionar qualsevol problema o dificultat que sorgeixi tan ràpid com sigui possible. Les pràctiques externes s’avaluen mitjançant la valoració del tutor o tutora professional de la feina feta i la valoració que fa el tutor o tutora acadèmic de l’informe de pràctiques, que l’estudiant ha de presentar en temps i forma.

Activitats per fer a les pràctiques externes

A banda de les activitats que l’estudiant du a terme al centre de pràctiques sota la supervisió del tutor o tutora professional, hi ha dues activitats fonamentals que l’estudiant també ha de realitzar: les tutories amb el tutor o tutora acadèmic i l’informe (memòria) de pràctiques externes.

a) Les tutories amb el tutor o tutora acadèmic

L’objectiu de les tutories amb el tutor o tutora acadèmic és assessorar l’estudiant sobre els continguts i característiques de les pràctiques externes, resoldre consultes i problemes en aquest sentit i fer un seguiment del desenvolupament de les pràctiques. Es recomana que es duguin a terme com a mínim tres reunions:

Reunió inicial: reunió conjunta entre el tutor o tutora acadèmic, el tutor o tutora professional i l’estudiant per acordar el calendari i horari de pràctiques, presentar el tutor o tutora professional a l’estudiant i signar el document de compromís de pràctiques.

Reunió de seguiment: reunió presencial o contacte telefònic o escrit entre el tutor o tutora acadèmic i l’estudiant per fer un seguiment del funcionament de les pràctiques.

Final: reunió o contacte telefònic entre el tutor o tutora acadèmic i l’estudiant per valorar tot el procés de pràctiques.

b) L’informe de pràctiques externes

L’informe de pràctiques fa referència a la memòria que l’estudiant elabora en relació amb l’estada de pràctiques al centre. És el tutor o tutora acadèmic qui ha de proporcionar les indicacions específiques per a la seva elaboració i qui s’encarrega d’avaluar aquest treball a partir d’uns criteris establerts prèviament per la coordinació de les pràctiques del màster.