2018_19
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I
   Continguts
Tema Subtema
Tema I
El currículum d'Educació Infantil
Les àres curriculars de Matemàtiques i Medi ( Natural i Social)
El plantejament general dels inicis del raonament lògic-matemàtic.
El currículum d'Educació Infantil .

Altres currículums; altres pantejaments.

El desenvolupament del pensament lògic-matemàtic.

Bibliografia essencial per aquesta matèria.
La continuïtat dels aprenentatges de l'àrea de Matemàtiques al llarg de l'educació Primària.

Ús del portfoli digital (aplicació Mahara) com a eina TIC d'aprenentatge i avaluació de les ciències experimentals.
Tema2
El desenvolupament del pensament lògic-matemàtic.
Atributs. La forma i la grandària com a atributs .
Formació del pensament lògic matemàtic en alumnes de 0 a 6 anys.
Els estudis de Piaget. El plantejament escolar derivat dels estudis Piagetians. Constance Kamii. Altres plantejaments.

Activitats lògiques: Atributs. Atributs mesurables. Vocabulari a utilitzar i aprendre.
Relacions d'ordre i classificacions.
Tractament d'informació. Diagrames.
Tema3
Els inicis del nombre a l'etapa Infantil

L'estructuració del nombre i la numeració a primer curs de Primària
Els usos del nombre. Pràctiques socials i nombres a l'educació Infantil.
Diferents aspectes dels nombres: Paraules número. Signes numèrics. Correspondències ú a ú. Idea de cardinalitat. Idea d'ordre.
Diferents representacions de la quantitat i del nombre. Diagrames de barres.
Materials estructurats.
Tema 4
De la noció de canvi a la noció d'operació aritmètica.

Les operacions suma, resta, producte i divisió.

El càlcul mental.
Extensió d'aquests càlculs a 1r curs de Primària.

Els usos del nombre en contextos de mesura
Transformacions en atributs quantitatius.
Situacions pràctiques a controlar mentalment. La situació lògica i la precisió numèrica.
Diferents semàntiques per a sumes i restes; la influència del context.
El càlcul mental en context i el càlcul mental abstracte, derivat de l'estructuració numèrica.La importància
dels materials sensorials.
El càlcul a 1r curs de Primària. Càlcul mental i expressions escrites.
Aprecicació sensorial de les magnituds longitud, pes i capacitat.
La mesura d'aquestes magnituds.
Instruments i unitats (convencionals i no convencionals)
Tema 5

Descoberta de l'entorn natural a l'educació infantil
La consciència del medi natural que ens envolta. La interrelació medi social, natural i les matemàtiques.
La utilització del medi natural per a treballar altres aprenentatges propis de l'infant.
Introducció a l'aprenentatge basat en indagacions: justificació de la seva aplicació en infants de 0-6 anys.
Tema 6

Descobrim el mètode científic!
Iniciació als futurs docents en el mètode científic, com a eina didàctica per a l'estructuració del pensament lògic.
La importància de l'observació i del plantejament d'interrogants.
El disseny experimental i les seves variables.
Introducció de la matemàtica dins del mètode científic (gestió de les magnituds i la seva representació).
Discussió de resultats.
Tema 7

Apliquem el mètode científic!
Planificació i execució d'una recerca guiada.
Passos per aplicar el mètode científic partint d'un experiment concret.