Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2017_18 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I | Codi | 11904112 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
9 | Obligatòria | Quart | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Bloc I: Evolució Històrica de l'Educació Física. Tema 1. L’evolució històrica de l’educació física |
1.1. L’edat antiga 1.2. El món medieval 1.3. Renaixement 1.4. Il•lustració 1.5. L’educació física contemporània: segle XIX 1.6. Les tendències actuals |
Bloc II: Desenvolupament i Aprenentatge Motor. Tema 1. Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà. |
1.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu. 1.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs. 1.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió. 1.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic. 1.2. Conceptes envers l’aprenentatge motor. 1.3. Antecedents de l’aprenentatge motor. 1.3.1.Precursors 1.3.2.La Segona Guerra Mundial 1.3.3.Inici de la teorització 1.4. Definició d’aprenentatge motor |
Bloc III: Expressió Corporal Tema 1.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal |
1.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu. 1.2. Moviment coordinat en expressió. 1.3. L’espai i del temps en relació al moviment. |
Tema 2.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. | 2.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal 2.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions 2.3. Dramatització. 2.4. Dansa creativa. 2.5. Altres llenguatges expressius. |
Bloc IV: Sistemes corporals Tema 1.- El cos humà i els seus moviments |
1.1. Anatomia funcional. 1.1.1. Mecànica articular i muscular. 1.1.3. Anàlisi dels moviments del cos humà. 1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular. |
Tema 2.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori. |
2.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori. 2.1. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori. 2.2. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica. 2.3. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física. 2.4. Esquema i funcions del sistema respiratori. |
Tema 3.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós | 3.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós. 3.2. Neurotransmisors. 3.3. Classificació, funcions i estructura. 3.4. Neurotransmisors de molècula petita. 3.5. Neurotransmisors de molècula gran. |
Bloc V: El Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Bàsiques. Tema 1.- .- Aspectes generals de les habilitats. El moviment. Les habilitats físiques bàsiques. |
1.1.Concepte d’habilitat. 1.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives. 1.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives. 1.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives. 1.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius. 1.2. El moviment. 1.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment. 1.3. Les habilitats físiques bàsiques. 1.3.1. Concepte, classificació i tipología. |
Tema 2.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius | 2.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to. 2.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració 2.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal. 2.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat. 2.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme. 2.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc. |
Tema 3.- Desenvolupament de les conductes motrius de base | 3.1. Equilibri. 3.1.2. Tipus d’equilibri. Factors que influeixen. Reequilibri. 3.1.3 Educació de l’equilibri postural. 3.2. Coordinació dinàmica general i especifica. 3.2.1. Tipus de coordinació. 3.2.3.Aspectes educatius en la seva pràctica. 3.3. Orientació. 3.3.1. Factors que influeixen. 3.3.2. Educació del sentit de l’orientació. 3.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema |
Bloc VI: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Específiques. Tema 1.- Condició física. |
1.1. El desenvolupament de la condició física. 1.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics. 1.2. L’escalfament. 1.2.1. Funcions i característiques segons tipus. 1.3. Les capacitats físiques bàsiques. 1.3.1. Concepte, classificacions i evolució. 1.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física. 1.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions. 1.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç. |
Tema 2.- Les qualitats físiques bàsiques. |
2.1. La resistència. 2.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 2.2. La força. 2.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 2.3. La velocitat. 2.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 2.4. La flexibilitat. 2.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. |
Tema 3.-Les habilitats motrius específiques | 3.1. Habilitat, destresa i tasca motriu. 3.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports. 3.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva. 3.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià. 3.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries). |
Tema 4.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques | 4.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives. 4.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip. 4.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip. 4.2.1. Iniciació al volei. 4.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport. 4.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions. 4.2.2. Iniciació a l’handbol. 4.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport. 4.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions. 4.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals. 4.3.1. Iniciació a la gimnàstica. 4.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics. 4.3.2. Iniciació a l’atletisme. 4.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions. |
Tema 5.- Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural. | 5.1. Iniciació a l’esquí alpí. 5.2. Iniciació al rem. 5.3. Iniciació a l'espeleologia. 5.4. Iniciació al ràfting. |