Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Història de l'Art (2001) |
Assignatures |
HISTÒRIA DE LA MÚSICA I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | HISTÒRIA DE LA MÚSICA I | Codi | 12072017 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Troncal | Quart | Primer |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
Del cant gregorià a Machaut i Landini. |
a. El cant gregorià: història, fonts , escoles i modes. El Trop i la Seqüència. b. L’època de Nôtre Dame: Organum , discantus i conductus. c. La cançó profana : “Trouvadours”, “Trouvères”, “Minnesinger” i “Meistersinger”. d. De l’Ars Antiqua a l’Ars Nova. e. El Trecento. f. El Llibre Vermell de Montserrat. |
El Renaixement. |
a. L’impossible retorn a l’antiguitat: música versus arts plàstiques i literatura. b. Esquema panoràmic del 1400 al 1600: centres de creació i compositors més importants. c. Música vocal franco-flamenca. d. La península ibèrica: polifonia vocal i música per a orgue i llaüt. e. Anglaterra i Alemanya. f. El Madrigal i el motet: breu estudi de formes i gèneres. g. L’escola romana i l’escola veneciana. |
El Barroc. |
a. L’època del clar-obscur sonor: l’aparent contrast entre el virtuosisme lluminós i l’expressió dels estats de l’ànima. b. Esquema panoràmic del 1600 al 1750: compositors, fases del corrent artístic i esdeveniments històrics rellevants. c. Generadors formals: el baix continu i el recitatiu. Breu estudi de formes . d. El naixement i desenvolupament dels grans gèneres dramàtics: òpera i oratori. e. La música instrumental. f. De Monteverdi a Bach: els grans compositors a partir de les obres més importants del període. |
EL MITE D'ORFEU COM A MOTIU CONDUCTOR |
a. Antecedents del mite b. Les representacions en música anteriors a Monteverdi c. De Monteverdi a Gluck: de la música que mou els afectes a l'emotivitat dinàmica descrita "en música" |