Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Antropologia Social i Cultural (2001) |
Assignatures |
TEORIA I MÈTODES EN ANTROPOLOGIA SOCIAL |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | TEORIA I MÈTODES EN ANTROPOLOGIA SOCIAL | Codi | 12102013 | |||||
Ensenyament |
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Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Troncal | Segon | 1Q |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Bàsica | |
1. La identitat de l’antropologia: objecte, subjecte, mètode. Els recull sobre la teoria i el mètode de l’Antropologia
Llobera, J.R. (1980) “La historia de la Antropología como un problema epistemológico”. A: Hacia una historia de las ciencias sociales. Barcelona. Anagrama. Pág. 15-68.
Stocking, G.W. (2002) “Delimitando la antropología: reflexiones históricas acerca de las fronteras de una disciplina sin fronteras”. A: Revista de Antropología Social, 11. Pàg. 11-38
2. L’objecte de l’antropologia. La cultura - Sobre el concepte de cultura. El culturalisme. - Cap a un concepte no essencialista de cultura
Kroeber, A. “Lo superorgánico”. A: Khan, J.S. (ed.) (1975) El concepto de cultura. Textos fundamentales. Barcelona. Anagrama. Pàg. 47-84.
Frigolé, J. (1995), “Una perspectiva culturalista de la diversitat humana”, a Frigolé, J. i altres, Antropologia Social. Barcelona, Proa, pp. 15-28.
Comas d’Argemir, D. (1998), “Economía, cultura y cambio social”, a: Antropología económica. Barcelona. Ariel, pp. 29-54
3. L’objecte de l’antropologia. L’estructura social - El funcionalisme - L’estructuralisme
Malinowski, Bronislaw “El grupo y el individuo en el análisis funcional”, en Bohanan, P. Y Glazer, M. (eds), Lecturas de antropología. Madrid. MacGraw Hill. Pp. 284-303.
Radcliffe-Brown, A.R. “La estructura social”. A: (1975) El método de la Antropología Social Barcelona. Anagrama. Pàg. 181-191.
Lévi-Strauss, C. “La noción de estructura en Etnología”. A: (1992) Antropología estructural. Barcelona. Paidós. Pàg. 299-338.
4. L’objecte de l’Antropologia. Més enllà del culturalisme i de l’estructuralisme - Materialisme versus culturalisme - Marxisme. Teoria de la transició social
Harris, M. (1982) “Principios teóricos del materialismo cultural”, a El materialismo cultural. Madrid. Alianza. Pp. 62-93.
Sahlins, M. (1988) “Conclusión. La utilidad y el orden cultural”. A: Cultura y razón práctica. Barcelona. Gedisa. Pàg. 203-218.
Godelier, M. (1976), “Antropología y economía. ¿Es posible la antropología económica?”, a M. Godelier (ed.), Antropología y economía. Barcelona. Anagrama, pp. 279-333
5. El poder del mètode. I. - El model científic positivista i la seva aplicació a l’antropologia - L’interpretativisme com a alternativa al model positivista
Radcliffe-brown, A.R. (1975) El método de la antropología social. Barcelona. Anagrama. Pp. 25-62.
Geertz, C. (1990) “Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura”. A: La interpretación de las culturas. Barcelona. Gedisa. Pàg. 19-40.
Ulin, R. (1990) “Introducción: la antropología y las discusiones sobre racionalidad”. A: Antropología y teoría social. Mexico. Siglo XXI. Pàg. 11-46.
6. El poder del mètode. II - Triar entre comprendre i explicar - Observació, comparació, inducció. Principis i contradiccions del mètode
Terradas, I. (1991) “La historia de las estructuras y la historia de la vida. Reflexiones sobre la forma de relacionar la historia local y la historia general”. A: PRAT, J. i altres, Antropología de los pueblos de España. Madrid. Taurus. Pàg. 159-176.
Llobera, J.R. (1990) “El trabajo de campo: panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica”. A: La identidad de la antropología. Barcelona. Anagrama. Pàg. 23-52.
Greenwood, D.J. (2000) “De la observación a la investigación-acción participativa: una visión crítica de las prácticas antropológicas”. A: Revista de Antropología Social, 9. Pàg. 27-49.
7. Revisió de l’antropologia moderna - El postmodernisme i el qüestionament de la pràctica etnogràfica - Les aportacions del feminisme
Delgado, M. (1996) “Antropologia i nihilisme o què és l’antropologia postmoderna?”. A: Revista d’Etnologia de Catalunya, Pàg. 94-111.
Reynoso, C. (1991) “Presentación” A: El surgimiento de la antropología posmoderna. México. Gedisa. Pàg. 11-60.
Lamas, Marta (1996) “La Antropología feminista y la categoría ‘género’”, a: Lamas, M. (ed), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México. Porrúa, pp. 97-126.
8. Dilemes contemporanis - Globalització... o neoliberalisme? - Respostes locals, resistències.
Rosas Mantecón, Ana (1993), “Globalización cultural y antropologia”. Alteridades, 3(5): 79-91. En línia: http://www.derechopenalenlared.com/docs/globalizacionculturalyantropologia.pdf
Appadurai, Arjun (1990), “Dislocación y diferencia en la economia cultural global”, en La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires. F.C.E., pp. 41-61. En línia: http://www.cholonautas.edu.pe/modulo/upload/A%20Appaduraicap2.pdf
Bourdieu, P. I Wacquant, L. (2001), “Una nueva vulgata planetaria: la lingua franca de la revolución neoliberal”. En línia: http://firgoa.usc.es/drupal/node/35155
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Complementària | |
BIBLIOGRFÍA COMPLEMENTARIA
AGIER, M. 1998. Anthropologie en danger. L’engagement sur le terrain. París, Jean Michel Place. AUGÉ, Marc. 1995. Hacia una antropología de los mundos contemporáneos. Barcelona. Gedisa AUGÉ, Marc. 1996. El sentido de los otros. Barcelona. Gedisa BENEDICT, Ruth. 1944 [1934], El hombre y la cultura. Investigaciones sobre el origen de la civilización contemporánea. Buenos Aires. Sudamericana. BESTARD, Joan i CONTRERAS, Jesús. 1987. Bárbaros, paganos, salvajes y primitivos. Una introducción a la antropología. Barcelona. Barcanova. BLOCH, Maurice (comp.). 1975 Análisis marxistas y antropología social. Barcelona. Anagrama BOAS, F. (1996) Els mètodes de l’etnologia. Barcelona. Icària. Breus Clàssics d’Antropologia. BOHANNAN, P. GLAZER, M. 1992. Antropología. Lecturas. Madrid. McGraw Hill CLIFFORD, James. 1995 [1983] Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva postmoderna. Barcelona. Gedisa. CLIFFORD, J. MARCUS, G. 1991. Retóricas de la antropología. Madrid. Júcar. DELIEGE, R. 1999. Introduction a l’anthropologie structurale. París. Le Seuil. DESCOLA, J. i LEMONNIER, P. (eds). 1999. La production du social. Autour de Maurice Godelier. Colloque de Cerisy. París. Fayard. DILTHEY, W. 1980. Introducción a las ciencias del espíritu. Ensayo de una fundamentación del estudio de la sociedad y de la historia. Madrid. Alianza. DOUGLASS, Mary. 1988. Símbolos naturales. Exploración en cosmología. Madrid. Alianza DOUGLASS, Mary. 1991 [1966], Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid. Siglo XXI. DUMONT, Louis. 1980. Introducción a dos teorías de la antropología social. Barcelona. Anagrama. DUMONT, Louis. 1987. Ensayos sobre el individualismo. Madrid. Alianza Universidad DURKHEIM, E. 1996. Clasificaciones primitivas (y otros ensayos de antropología positiva). Barcelona. Ariel Antropología. EVANS-PRITCHARD, E.E. 1987. Historia del pensamiento antropológico. Madrid. Cátedra FOUCAULT, M. 1997. Estética, ética y hermenéutica. Barcelona. Paidós GEERTZ, Clifford. 1987. La interpretación de las culturas. Barcelona. Gedisa GEERTZ, Clifford. 1988. El antropólogo como autor. Barcelona. Paidós GEERTZ, Clifford. 1994. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona. Paidós GEERTZ, Clifford. 1996. Tras los hechos. Dos países, cuatro décadas y un antropólogo. Barcelona. Paidós GEERTZ, Clifford. 1999. Los usos de la diversidad. Barcelona. Paidós GELLNER, E. 1994. Posmodernismo, razón y religión. Barcelona. Paidós GERARD, M. O. i alters. 2000. Les notions clés de l’ethnologie. Analyses et textes. Paris. Armand Colin. GODELIER, Maurice. 1976. Funcionalismo, estructuralismo y marxismo, Barcelona. Anagrama GODELIER, Maurice. 1989. Lo ideal y lo material. Madrid. Taurus GODELIER, Maurice. 1995. El enigma del don. Barcelona. Paidós GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora. 1987. La construcción teórica en Antropología. Barcelona. Anthropos HANNERZ, Ulf. 1986. 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Barcelona. Paidós. LAGARDE, Marcela. 2011. Los cautiveros de las mujeres. Madresposas, monjas, putas, presas y locas. Madrid. San Cristóbal LAMAS, Marta (comp). 1996. El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México. Porrúa. LÉVI-STRAUSS, Claude. 1993. Antropología estructural. Barcelona. Paidós LÉVI-STRAUSS, Claude. 1992. Tristes Trópicos. Barcelona. Paidós LÉVI-STRAUSS, Claude. 1997. El pensamiento salvaje. México. FCE LINTON, Ralph. 1982. Cultura y personalidad. México. FCE LOWIE, Ralph. 1977. Historia de la etnología. México. FCE LLOBERA, Josep Ramon (comp.). 1974. La antropología como ciencia. Barcelona. Anagrama LLOBERA, Josep Ramon. 1980. Hacia una historia de las Ciencias Sociales. Barcelona. Anagrama LLOBERA, Josep Ramon. 1989. La identidad de la Antropología. Barcelona. Anagrama. LLOBERA, Josep Ramon. 1999. Manual d’Antropologia Social. Barcelona. UOC MALINOWSKI, Bronislaw. 1989. Diario de campo en Melanesia. Gijón. Júcar. MALINOWSKI, Bronislaw. 1970 [1944]. Una teoría científica de la cultura. Barcelona. Edhasa. MALINOWSKI, Bronislaw.1986 [1922] Los argonautas del Pacífico occidental. Barcelona. Península. MARTIN, M. Kay i VOORHIES, Barbara. 1978. La mujer: un enfoque antropológico. Barcelona. Anagrama. MARTIN CASARES, Aurelia. 2006. Antropología del género. Culturas, mitos y estereotipos sexuales. Valencia. Cátedra. MARTINEZ VEIGA, Ubaldo. 2008. Historia de la Antropología. Teorías, praxis y lugares de estudio. Madrid. UNED. MEAD. Margaret. 1972. Experiencias personales y científicas de una antropóloga. Barcelona. Bruguera MEAD, Margaret. 1983. Cartas de una antropóloga. Barcelona. Bruguera MÉNDEZ, Lourdes. 2007. Antropología feminista. Madrid. Síntesis. MOORE, Henrietta. 1988. Feminism and Anthropology. Cambridge. Polity Press. NADEL, Sigfrid F. 1973. Fundamentos de la Antropología Social. México. FCE PALERM, Angel. 1980. Antropología y marxismo, México. Nueva Imagen PALERM, Angel. 1981. Historia de la Etnología 1. Los precursores. Madrid. Alhambra PALERM, Angel. 1982. Historia de la Etnología. Los evolucionistas. Madrid. Alhambra PANOFF, M. 1974. Malinowski y la Antropología. Barcelona. Labor PANOFF, M. 1978. Ethnologie: le deuxième souffle. París Payot PRAT, Joan i altres (comp.). 1990. Antropología de los Pueblos de España. Madrid. Taurus PRAT, Joan MARTÍNEZ, Angel. 1997. Ensayos de Antropología Cultural. Homenaje a Claudio Esteva Fabregat. Barcelona. Ariel. RADCLIFFE-BROWN, A.R. 1977. El método de la Antropología Social. Barcelona. Anagrama RADCLIFFE-BROWN, A.R. 1998. Estructura y función en la sociedad primitiva. Barcelona. Península RAPPAPORT, Roy A. 1987. Cerdos para los antepasados. El ritual en la ecología de un pueblo en Nueva Guinea. Madrid. Siglo XXI. REYNOSO, Carlos. 1987. Paradigmas y estratégias de la Antropología Simbólica. Buenos Aires. Búsqueda REYNOSO, Carlos. 1991. El surgimiento de la antropología posmoderna. México. Gedisa REYNOSO, Carlos. 1998. Corrientes en antropología contemporánea. Buenos Aires. Biblos. REYNOSO, Carlos. 2000. Apogeo y decadencia de los estudios culturales. Una visión antropológica. Barcelona. Gedisa. ROSEBERRY, W. 1983. Anthropologies and Histories. Essays in Culture, History and Political Economy. London. Rutgers U.P. ROSSI, I, O’HIGGINS, E. 1982. Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona. Anagrama SAHLLINS, Marshall. 1989. Cultura y razón práctica. Contra el utilitarismo en la teoría antropológica. Barcelona. Gedisa. SOUSA SANTOS, Boaventura. 1988. Um discurso sobre as ciências. Porto. Ediçoes Afroitamiento. TERRADAS, Ignasi. 1989. Mal natural, mal social. Introducción a la teoría de las ciencias humanas. Barcelona. Barcanova TURNER, Víctor. 1980. La selva de los símbolos. Madrid. Siglo XXI. TURNER, Terence. 2003. “Clase, cultura y capitalisme. Perspectivas históricas y antropológicas de la globalización”, a García, J.L. y Barañano, A. (coord), Culturas en contacto. 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