2009_10
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
 Assignatures
  INTRODUCCIÓ A LA CREATIVITAT PUBLICITÀRIA
   Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ I OBJECTE D’ESTUDI. QÜESTIONS FONAMENTALS AL VOLTANT DE L’ART, EL DISSENY I L’ESTÈTICA Cultura artística, disseny gràfic i comunicació publicitària – Orígens dels conceptes – Evolució de l’art, el disseny gràfic i l’experiència estètica.
2. ART, DISSENY GRÀFIC I PUBLICITAT Dos debats culturals històricament recurrents: el disseny gràfic i la publicitat com a manifestacions artístiques? – La utilització actual de l’art com a referent creatiu de la publicitat comercial: respecte o vampirització?
3. L’ARRIBADA DE LA MODERNITAT: ELS PRIMERS CONTACTES ENTRE ART, DISSENY GRÀFIC I PUBLICITAT El naixement de la fotografia i el cinema – Art i fotografia – L’arribada de la Modernitat: del Realisme al calaix de sastre del Postimpressionisme – L’Art Nouveau i l’obra d’art total – William Morris i les Arts & Crafts: la tensió epocal art-indústria – El cartellisme: punt de trobada entre el llenguatge artístic, el disseny gràfic i la publicitat – Jules Chéret, Henri de Toulouse-Lautrec i Alphonse Mucha, pares del cartellisme – El cartellisme català: els concursos, Ramon Casas i Alexandre de Riquer.
4. DE LA MODERNITAT A LA POSTMODERNITAT La forma segueix la funció: el funcionalisme – El procés de depuració formal i funcional del cartell: Leonetto Cappiello, Lucian Bernhard i Cassandre– Les Primeres Avantguardes del segle XX i la relació bidireccional entre l’art, el disseny gràfic i la publicitat – La Bauhaus: gresol de la modernitat – Art i disseny al servei d’una causa: el constructivisme rus – El cartellisme de guerra – La introducció de l’art “tradicional” en la cultura de masses: l’exemple de la Monna Lisa – Art i cultura de masses: el cas de Dalí – Acceptació o refús de l’art de masses: apocalíptics o integrats – La crisi del Moviment Modern: la resposta pop i postmoderna.