2010_11
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Periodisme (2004)
 Assignatures
  TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es porta a terme una repassada a eines tecnològiques que els alumnes hauran d'utilitzar durant el curs, a més de fer un test introductori sobre coneixements bàsics sobre l'audiovisual: història, referents visuals i sonors...
Sessió Magistral A partir del programa de l'assignatura, els alumnes copsen tots els elements del llenguatge audiovisual a través d'exemples audiovisuals diversos que es projecten a l'aula durant tot el curs.
Pràctiques a laboratoris Durant el curs es faran cinc pràctiques dividides en dos blocs: imatge i so.

Pel que fa a les pràctiques d’imatge es plantejaran les següents.
- Construcció d’una seqüència inicial (de 2 o 3 minuts) que introdueixi una història (pot ser l’inici d’un curtmetratge o llargmetratge): per tant ha de ser una seqüència descriptiva que aporti la informació bàsica sobre el gènere, el tractament de la imatge, la presentació de personatges, etcètera. Està terminantment prohibit utilitzar música extradiegètica.
- Gravació d’una peça d’uns 5 minuts. Es determinaran unes limitacions de llenguatge audiovisual per elaborar una peça de temàtica lliure.
- Pràctica de realització de televisió. realitzar un dramàtic (es facilitaran els textos prèviament) al plató. S’han de treballar conceptes com la planificació de les càmeres, l’escaleta del programa, la il•luminació i el decorat depenent de la tipologia del dramàtic.

Les pràctiques de ràdio seran les següents:
- Creació d’una imatge auditiva. Es tracta d’utilitzar els elements del llenguatge sonor per tal de recrear una determinada situació. Ha de durar uns 3 o 4 minuts. És important que s’utilitzin músiques en totes les seves funcions i també efectes sonors. Cal no abusar de la paraula.
- Creació d’un programa radiofònic. Aquí el gènere també és lliure. Es tracta d’enregistrar, en directe a l’estudi a ràdio, els 20 primers minuts d’un programa de ràdio convencional. L’alumnat haurà de crear indicatius i separadors, fer una selecció de sintonies segons el gènere de programa escollit, treballar l’estructura i el guió del programa a través d’una escaleta base. A més a més es podrà inserir alguna peça pregravada com un petit reportatge, gag o dramàtic. També es pot introduir so extret de la televisió o la ràdio (talls de veu, etc...).
Treballs Es proposa l'elaboració un treball d'anàlisi profund d'un programa radiofònic a través del seguiment d'aquest durant una setmana d'emissió.
Presentacions / exposicions Durant el curs es fan entre 4 o 5 xerrades de professionals vinculats al món de la comunicació que presenten a classe els seus projectes audiovisuals: des de directors de cinema a responsables de programes de ràdio i televisió.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposa als alumnes, a partir del contingut teòric de les classes magistrals, que aquests facin una aplicació pràctica que consisteix en l'anàlisi de fragments de pel.lícules, programes de televisió i de ràdio o fins i tot produccions pensades per plataformes digitals (internet, mòbil...).