2016_17
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau d'Història de l'Art (2008)
 Assignatures
  L'ÒPERA: DE LA TRAGÈDIA AL BARROC
   Continguts
Tema Subtema
Tragèdia, Òpera i Obra d'Art Total. Reflexions introductòries Tragèdia com a etern retorn


¿Tragèdia com a Obra d'Art Total?


De la Tragèdia a l'Òpera. Viatges d'anada i tornada.
Tragèdia: dels orígens a Aristòtil Definició i orígens de la Tragèdia grega. Del dirirambe al drama

Tragèdia grega. Ritus, mite, catarsi, espectacle. Definicions i discussió

De les tragèdies d'Èsquil a la reforma de Sòfocles

Eurípides i el realisme tràgic.

Aristòtil: Retòrica i Poètica

El naixement de l' Òpera La Camerata fiorentina.Humanisme i arqueologia musical. Innovació i retorns.

El recitatiu i el baix continu. Del contingut afectiu a l'acció i caràcters " en música".

Òpera versus " Sacrae Raepresentatione". Giulio Caccini, Emilio di Cavalieri.
Tragèdia i dramatúrgia en l'adveniment del Barroc. William Shakespeare i el llegat humanista.

Teatre barroc hispànic i sentit tràgic. Pedro Calderón de la Barca.
Mite i món antic als gèneres musicals amb contingut dramàtic (segle XVII) El Mite d'Orfeu com a fil conductor del nou llenguatge sonor.

Claudio Monteverdi i el seu temps. d'Ariadna a Odisseu.

Francesco Cavalli, Venècia i l'ôpera com a espectacle públic. Qüestions de recepció.

Elements tràgics i dramatúrgia musical a l'oratori romà. Giacomo Carissimi

Henry Purcell i l'òpera a Anglaterra. De la reina de les Fades a la reina de Cartago.
La França Lluís XIV. L'espectacle i la música com a representació del poder Dansa versus òpera. El "Ballet de cour" i la " Comédie-ballet". Molière i la música.

G.B. Lully : òpera i absolutisme.

M.Antoine Charpentier. Mite i òpera.
Mite i món antic als gèneres amb contingut dramàtic (segle XVIII) Rellegint el Mite d'Orfeu.

De la reforma de C.W. Gluck a La Flauta Màgica de W.A. Mozart

Tomasso Traetta: Antigona, la reforma secreta
Richard Wagner i la Tragèdia com a retorn L'ôpera com a obra d'Art Total.

Apunts sobre la dramatúrgia musical wagneriana.

Escrits sobre música. Wagner i la Tragèdia.

Nietzsche, el Naixement de la Tragèdia. Un espai de reflexió.
Tragèdia, Òpera i recepció contemporània Emergències del Teatre clàssic en l'espectacle contemporani

Òpera i mite al segle XX.

EL retorn com a experimentació. Noves propostes dramatúrgiques i creació als inicis del segle XXI