2016_17
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
 Assignatures
  HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX)
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
7. Les agències de notícies
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80)
Segona part: Estructura de la Comunicació
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu
15. Principals models i actors comunicatius internacionals
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador
20. La premsa i les agències de notícies
21. La ràdio
22. La televisió
23. Internet
24. Les indústries culturals de stock
25. El sector publicitari