2023_24
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
 Assignatures
  GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS
   Continguts
Tema Subtema
1-Introducció a la teoria dels "gèneres i els formats" audiovisuals a. Macrogèneres i modes: MRI i altres modes de producció
b. El gènere com a sistema classificatori: de característiques formals o narra-tives, d’escenaris, d’escenaris en què es basa el producte, de condicions de producció, de públic objectiu, d’emocions evocades...
b. La multidimensionalitat del gènere: Altman i la proposta sintàctico-semàntico-pragmàtica
c. Límits de les definicions genèriques: cinema d’autor, cinema independ-ent, art film (Bordwell), cinema de culte, etc.
d. Condicions de producció/gènere: el pressupost com a estilema, la precarietat com a estilema
e. Intertextualitat i gènere: adaptacions, serialitat, paròdies, remakes…
f. Escenaris pràctics: entre la reproducció de les codificacions genèriques i la transgressió
g. Reflexions crítiques: la producció de cultura visual com a producció de ‘realitat’ se serveix de les codificacions genèriques
2-Introducció als gèneres audiovisuals de no ficció a. Audiovisuals de no-ficció: videovigilància, registres científics, ecografies, vídeos etnogràfics, reportatges, notícies, making-of’s, documentals
b. Repàs als modes documentals: per a què serveix pensar en ‘modes’
i.Observacional, poètic, expositiu, participatiu, reflexiu, performatiu
ii. Altres classificacions habituals: found footage, assaig fílmic i videogràfic, fals documental, documental web, …
iii. Documental i periodisme
iv.Temps convulsos: documental polític

c. La moda de les codificacions documentals i de no-ficció en la producció de ficció
d. La postveritat des del segle XIX: relativitzant la noció de ‘no-ficció’
e. El procés de producció: com guionitzar i preveure “la realitat històrica”?

3-Introducció als gèneres plàstics: experimental i vídeos musicals a. Experimental/avantgarde/cinemes matèrics/cinemes purs (una reflexió des dels experiments pioners fins al glitch).
b. Gèneres coreogràfics: Videodansa, videoclip... les múltiples matèries d'expressió i el ritme en l'audiovisual
c. La fagocitació publicitària: els espots
4-Introducció als gèneres de ficció a. La consolidació dels gèneres cinematogràfics clàssics
b. Enumeració i descripció: factors definitoris i casos d’estudi: la comèdia, el western, el cinema de gàngsters, el film noir, el terror, el melodrama, el musical, el cinema de tribunals, el thriller, el romcom, la buddy movie, …
c. La hibridació com a factor definitori
d. L’emergència dels subgèneres
e. Existeixen els gèneres? Etiquetes de circuit: cinemes populars, cinemes de gènere, cinemes d’autor
f. "Gender & Genre": interseccions entre els dos gèneres. Homes cuidadors (noves masculinitats), dones violentes (postfeminismes), "feminisme" com a gènere?
5-Entreteniment i formats televisius a. La serialització de les produccions i la “formatització”
b. El format com el mecanisme i dispositiu
c. Missions televisives: entretenir, formar, informar
d. La creació de formats: mercat, innovació i post-televisió
e. La relació entre el documental observacional (i confessional) i els reali-ties
f. Adaptació i venda de formats televisius
6-Breu reflexió final: possibilitats d'Internet i el transmèdia Expansió de l’audiovisual per pantalles ubiqües i consums simultanis: els multiplataforma
b. Produccions per a Internet: websèries, webdocumentals...
c. Gèneres i formats interactius: possibilitats i produccions possibles (els límits)
d. Formats autogenerats o generats per l’usuari: tutorials, videoblocs, diaris filmats, fan fictions, slash fictions, els ‘lives’, l'autoretrat persistent en xarxes, la twitter-novel·la... l’espontaneïtat reconstruïda i la seva explotació comercial
e. Una cultura jo-cèntrica?