2023_24
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
 Assignatures
  GESTIÓ DE CONTINGUTS ALS MERCATS AUDIOVISUAL I PUBLICITARI
   Continguts
Tema Subtema
Lliçó 1.- El concepte jurídic de publicitat. 1. Introducció.
2. El concepte legal de publicitat.
3. Especial referència als aspectes relatius a l’acte de comunicació.
4. El dret a la informació.
5. Distinció amb figures afins.
Lliçó 2.- La publicitat i l'ordenament jurídic espanyol.

1. El Tractat Fundacional de la UE.
2. La Constitució espanyola de 1978.
3. Les normes jurídiques.
4. El dret privat.
5. El dret públic.
Lliçó 3.- Les fonts del dret de la publicitat. 1. Concepte de les fonts del Dret.
2. La llei.
3. El costum.
4. Els principis generals del Dret.
5. Especial referència a la jurisprudència.
Lliçó 4.- Els subjectes de la relació de comunicació publicitària: l’anunciant i els destinataris. Especial referència a la consideració dels destinataris com a consumidors. 1. La persona física i els drets de la personalitat.
2. El menor d'edat.
3. La persona jurídica: l'empresari.
4. Definició d'anunciant.
5. El concepte de consumidor.
6. La protecció de consumidors i usuaris.
7. Els mitjans publicitaris.
8. El règim de responsabilitat civil.
Lliçó 5.- L’objecte de l’activitat publicitària. 1. El missatge publicitari: característiques.
2. Els tipus de missatge publicitari.
3. La protecció jurídica del missatge com a obra.
4. La protecció de l'obra original: LPI.
5. El seu registre com a marca.
Lliçó 6.- La utilització de la marca en publicitat. 1. El concepte de marca.
2. Els tipus de marca.
3. L'ús publicitari de les marques.
4. Especial referència a l’ús permès de la marca en l’acte de comunicació
Lliçó 7.- La relació de l’activitat publicitària i la lliure competència.
1. El dret de la competència.
2. Les conductes col·lusòries.
3. L'abús de la posició de domini.
4. Especial referència a la LCD.
Lliçó 8.- La publicitat il•lícita i la Constitució de 1978. 1. La dignitat de la persona.
2. El principi d'igualtat.
3. El paper de la dona a la publicitat. Especial referència a l'article 3.1.a de la LGP.
4. La llibertat d'expressió.
5. El dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.
6. Especial referència a l'ètica.
Lliçó 9.- La publicitat dirigida a menors d’edat. 1. El menor d'edat i la publicitat.
2. El tractament del menor en les normes jurídiques que regulen l'activitat publicitària.
Lliçó 10.- La publicitat subliminal. 1. La dignitat de la persona.
2. El concepte de publicitat subliminal.
3. Les pràctiques enganyoses.
4. La publicitat encoberta.
5. L'emplaçament publicitari.
Lliçó 11.- La publicitat de determinats productes o serveis. 1. La publicitat de materials o productes sanitaris.
2. La publicitat de productes o serveis que puguin generar risc per les persones o el seu patrimoni.
3. La publicitat sobre jocs d'atzar o sort.
4. La publicitat de productes estupefaents, psicotròpics i medicaments.
5. La publicitat de begudes alcohóliques.
Lliçó 12.- La publicitat enganyosa. 1. Els actes d'engany.
2. Les omissions enganyoses.
3. La seva relació amb els codis de conducta.
4. Les afirmacions exagerades.
5. La publicitat testimonial.
6. La publicitat excloent.
Lliçó 13.- La publicitat deslleial. 1. El concepte de deslleialtat a la LCD.
2. La clàusual general de l'article 4 LCD.
3. Els actes de confusió.
4. Els actes de denigració.
5. Els actes de comparació.
6. Els actes d'imitació.
7. L'explotació de la reputació aliena.
8. Altres supòsits contemplats a la LCD.
Lliçó 14.- La publicitat agressiva. 1. El concepte de pràctica agressiva.
2. Els elements a tenir en compte per considerar una pràctica com a agressiva.
Lliçó 15.- Els remeis jurídics davant la publicitat il•lícita. 1. Accions derivades de la competència deslleial.
2. La legitimació activa.
3. Legitimació passiva.
4. Prescripció.
Lliçó 16.- Els codis de conducta. 1. El paper dels codis de conducta i de l'autorregulació en matèria publicitària.
2. Els continguts d'aquest codi.
3. La seva eficàcia.
Especial referència a l'Associació per l'Autorregulació de la Comunicació comercial
Lliçó 17.- La contractació publicitària. 1. La importància econòmica de la contractació publicitària.
2. Els subjectes que prenen part del contracte.
3. El consentiment, l'objecte i la causa del contracte.
4. El contingut del contracte.
5. La finalització del contracte i els seus efectes.
Lliçó 18.- El contracte de publicitat. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contigut del contracte de publicitat.
4. El deure de confidencialitat.
5. Els efectes de l'incompliment del contracte.
Lliçó 19.- El contracte de difusió publicitària. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contingut del contracte de publicitat.
4. Responsabilitat del mitjà publicitari.
5. L'incompliment del contracte.
Lliçó 20.- El contracte de creació publicitària. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contingut del contracte de creació publicitària.
4. Titularitat dels drets de propietat industrial i intel·lectual.
5. Titularitat dels drets d'explotació de les creacions publicitàries.
Lliçó 21.- El contracte de patrocini. 1. Definició i finalitat del contracte.
2. Les parts contractants.
3. Contingut del contracte de patrocini.
4. El mecenatge.
5. El contracte de bartering.
6. El contracte de merchandising.
7. L’ambush marketing.
Lliçó 22.- La protecció de la imatge de les persones que anuncien productes o serveis. 1. Delimitació del concepte d'imatge.
2. El dret a la pròpia imatge i la seva regulació.
3. Els usos prohibits i els usos consentits de la imatge de les persones.
4. La utilització de la imatge amb finalitats publicitàries.
5. La imatge dels menors d'edat.
6. La imatge de les persones jurídiques.
7. L'evolució jurisprudencial del reconeixement i protecció d'aquest dret.
Lliçó 23.- Els drets d'autor. 1. Concepte d’autor i d’obra.
2. Drets que corresponen a l’autor. Especial referència als drets d’explotació de l’obra i a la seva transmissió.
3. El contracte d’edició.
4 El contracte de representació teatral i execució musical.
5. Les obres cinematogràfiques i les obres audiovisuals.
6. Programes d’ordinador.
7. Altres drets de propietat intel•lectual.
8. El Registre de la Propietat Intel•lectual.
9. Les entitats de gestió dels drets d'autor.