2010_11
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Periodisme (2009)
 Assignatures
  HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX)
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
7. Les agències de notícies
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
9. Guerra, feixisme i revolució: la propaganda política moderna
10. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme
11. El sorgiment de la publicitat moderna
12. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
13. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80)
14. La trasformació de les telecomunicacions: dels PTT als proveïdors globals de serveis i continguts
Segona part: Estructura de la Comunicació
15. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
16. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context global
17. Principals models i actors comunicatius internacionals
18. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques
19. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
20. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
21. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador
22. La premsa i les agències de notícies
23. La ràdio
24. La televisió
25. Internet
26. Els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia a Espanya i a Catalunya
27. El sector publicitari a Espanya i a Catalunya
28. Les telecomunicacions