2023_24
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau en Periodisme (2009)
 Assignatures
  HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Control civil i religiós a l’Edat Moderna: ús de la imatge, art, representació i propaganda
4. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
5. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
6. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) i de les agències de notícies i publicitat
7. El mon en imatges: gravats, fotografia, fotoperiodisme, revistes il·lustrades i cartellisme
8. El teatre dels pobres: el naixement del cinema i els noticiaris cinematogràfics
9. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
10. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
Segona part: Estructura de la Comunicació
11. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
12. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu (anys 80 fins ara)
13. Principals models i actors comunicatius internacionals: els grups multimèdia i els hòldings de publicitat i relacions públiques
14. Principals models i actors comunicatius internacionals: els gegants d’Internet.
15. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català: Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques, les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
16. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
17. Estat actual i tendències del sector a Espanya: Les corporacions públiques i els organismes reguladors.
18. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: la premsa i les agències de notícies
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: La ràdio
20. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: La televisió
21. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: El sector digital
22. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia.