2019_20
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
 Assignatures
  LITERATURA CATALANA MEDIEVAL I
   Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ A LES QUATRE GRANS CRÒNIQUES 1.1 Jaume I i El llibre dels fets
1.1.1 Context històric – Jaume I el Conqueridor
1.1.2 Característiques i anàlisi de fragments
1.2 Crònica de Bernat Desclot
1.2.1 Context històric – Pere II el Gran
1.2.2 Característiques i anàlisi de fragments
1.3 Crònica de Ramon Muntaner
1.3.1 Context històric – de Pere II el Gran a Jaume II el Just
1.3.2 Característiques i anàlisi de fragments
1.3.3 La Faula de Guillem de Torroella
1.3.3.1 Context històric – La reannexió del Regne de Mallorca
1.3.3.2 Característiques i anàlisi de fragments
1.4 Crònica de Pere el Cerimoniós
1.4.1 Context històric – Pere III el Cerimoniós
1.4.2 Característiques i anàlisi de fragments
2. Lo somni de Bernat Metge 2.1 Context històric – Joan I el Caçador i Martí I l’Humà
2.2 Característiques i anàlisi de fragments
3. Viatge al Purgatori de Ramon de Perellós 3.1 Context històric
3.2 Característiques i anàlisi de fragments
4. Introducció a Ramon Llull 4.1 Context històric
4.2 Descripció del conjunt de l’obra
4.3 Característiques i anàlisi d’alguns fragments
5. La producció poètica d’Ausiàs March 5.1 Context històric
5.2 Descripció del conjunt de l’obra
5.3 Característiques i anàlisi d’alguns fragments
6. “Teatre”, espectacle, performance. L’Edat Mitjana i la teatralitat difusa.
7. La Teatralitat religiosa. La cerimònia de la Visitatio Sepulchri i el mercader d’ungüents: de la celebració a l’espectacle.
8. Teatre de Nadal. 8.1. De l’Ordo Prophetarum a l’Ordo Stellae.
8.2. De la Sibil•la Eritrea a la Sibil•la Tiburtina.
9. Manifestacions teatrals profanes. 9.1. Entreteniment i diversió en la societat medieval.
9.2. Condemna i rehabilitació del joglar.
10. La festa popular. 10.1. Llibertats de Desembre. Dignitats efímeres: Bisbetó i Reis de Rialles.
10.2. L’Asinorum Festa o festivitat de l’Ase. 10.3. L’Officium Lusorum i la Festa dels Folls.
11. El Drama de la Passió. 11.1. De la representació unitària (plaça) a la cíclica (església).
11.2. La ciutat en el temple: grans espectacles de les Catedrals.
12. La Dansa Macabra. 12.1. Orígens i context.
12.2. La irrupció de la Mort en l’espectacle medieval.
12.3. Coreografia i iconografia.
13. L’Assumpció 13.1. La Representació assumpcionista de Tarragona (1388)
13.2. El Misteri de la Seu de València (1425).
13.3. El Misteris de Lleida i Castelló (última dècada del s.XV).
14. La Festa o Misteri d’Elx. 14.1. Datació i context.
14.2. Llengua i formes mètriques.
14.3. Manuscrits.
14.4. Música.
14.5. Escenificació: Escenari horitzontal (cadafal i andador). Escenari vertical (cel i màquines aèries).
14.6. Argument i representació
15. El Teatre a la Cort de Germana de Foix i el Duc de Calàbria: La vesita de Joan Ferrandis d’Herédia.
16. La Comèdia de Santa Bàrbara de Francesc Vicent Garcia i el teatre hagiogràfic modern.
17. Francesc Fontanella i Joan Ramis.