Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Migracions i Mediació Social (2010) |
Assignatures |
TÈCNIQUES QUALITATIVES |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | TÈCNIQUES QUALITATIVES | Codi | 12675108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
5 | Obligatòria | Primer | AN |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
1. El mètode etnogràfic i les seves virtualitats per l'anàlisi dels processos migratoris i de transnacionalisme. 1. El método etnográfico y sus virtualidades para el análisis de los procesos migratorios y de transnacionalismo |
1.1. La relació entre mètode etnogràfic i les diferents tècniques d'anàlisi. Les etapes del procés d'investigació 1.2. Les principals tècniques etnogràfiques per a l'anàlisi dels processos migratoris. 1.1. La relación entre método etnográfico y las diferentes técnicas de análisis. Las etapas del proceso de investigación 1.2. Las principales técnicas etnográficas para el análisis de los procesos migratorios |
2. Etnografia i observació participant 2. Etnografía y observación participante |
2.1. Experiència de camp, les impressions de l'entorn social, l'entrada en el terreny, la participació en activitats del grup estudiat, l'efecte mirall i els malentesos entre l'observador i els observats. 2.2. Estudis de cas amb especial referència a la literatura reflexivista. 2.1. Experiencia de campo, las impresiones del entorno social, la entrada en el terreno, la participación en actividades del grupo estudiado, el efecto espejo y los malentendidos entre el observador y los observados. 2.2. Estudios de caso con especial referencia a la literatura reflexivista. |
3. Les diferents modalitats d'entrevista etnogràfica. 3. Las diferentes modalidades de entrevista etnográfica |
3.1. Entre el diàleg i l'entrevista: l'obtenció d'informacions en contextos de comunicació formals i informals. De les entrevistes casuals fins a la gravació d'entrevistes en profunditat focals o temàtiques i a les d'orientació biogràfica. 3.2. Estudis de cas amb especial referència a narratives biogràfiques d'experiències migratòries i/o transnacionals. 3.1. Entre el diálogo y la entrevista: la obtención de informaciones en contextos de comunicación formales e informales. De las entrevistas casuales hasta la grabación de entrevistas en profundidad focales o temáticas ya las de orientación biográfica. 3.2. Estudios de caso con especial referencia a narrativas biográficas de experiencias migratorias y / o transnacionales. |
4. Del mètode genealògic a l'elaboració de cartes de parentiu com a tècnica etnogràfica. 4. Del método genealógico en la elaboración de cartas de parentesco como técnica etnográfica |
4.1. La família com la unitat d'anàlisi preferent en les anàlisi etnoantropològiques dels processos migratoris. Debat a l'entorn del concepte de família transnacional. 4.2. Estudis de cas amb especial referència als estudis de famílies transnacionals i famílies mixtes immigrant-autòcton. 4.1. La familia como la unidad de análisis preferente en los análisis etnoantropològiques los procesos migratorios. Debate en torno al concepto de familia transnacional. 4.2. Estudios de caso con especial referencia a los estudios de familias transnacionales y familias mixtas inmigrante-autóctono. |
5. Anàlisi dels espais socials intersticials situats entre l'individu i les institucions socials: l'aportació de la tècnica de les xarxes socials. 5. Análisis de los espacios sociales intersticiales situados entre el individuo y las instituciones sociales: la aportación de la técnica de las redes sociales |
5.1. Les xarxes socials i les cadenes migratòries com els elements de suport a les persones en contextos migratoris. 5.2. Estudis de cas amb especial referència a les xarxes de suport (econòmic) als immigrants. Debat a l'entorn de les "remeses". 5.1. Las redes sociales y las cadenas migratorias como los elementos de apoyo a las personas en contextos migratorios. 5.2. Estudios de caso con especial referencia a las redes de apoyo (económico) a los inmigrantes. Debate en torno a las "remesas" |