Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014) |
Assignatures |
METODOLOGIA ETNOGRÀFICA EN ANTROPOLOGIA MÈDICA |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | METODOLOGIA ETNOGRÀFICA EN ANTROPOLOGIA MÈDICA | Codi | 12835108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r i 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
5 | Obligatòria | Primer | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica | |
Sessió 1 1. “Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura.” A: La interpretación de las culturas. Clifford Geertz. Pp. 19-20. Barcelona: Gedisa, 1987[1973]. 2. 18.15-20 h.: “’Desde el punto de vista del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico.” A: Conocimiento local: ensayos sobre la interpretación de las culturas. Clifford Geertz. Pp. 73-90. Barcelona: Editorial Paidós, 1994 [1983]. Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle): Byron Good, “Cómo construye la medicina sus objetos.” A: Medicina, racionalidad y experiencia. Una perspectiva antropológica. Capítol 3, pàgines 129-168. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003. Sessió 2 1. “’I Am a Fieldnote’: Fieldnotes as a Symbol of Professional Identity.” Jean Jackson. A: Fieldnotes: The Makings of Anthropology. Roger Sanjek, ed. Pp. 3-33. Ithaca i Londres: Cornell University Press, 1990. 2. “Conversations in Anthropological Theory and Method.” A: Working With Spirit: Experiencing Izangoma Healing in Contemporary South Africa. Jo Thobeka Wreford. Chapter 1, pp, 20-46. New York: Berghahn Books, 2008. Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle): Francine Lorimer, “Using Emotion as a Form of Knowledge in a Psychiatric Fieldwork Setting.” A: Emotions in the Field: The Psychology and Anthropology of Fieldwork Experience. James Davies i Dimitrina Spencer, eds. Pp. 98-126. Stanford: Stanford University Press, 2010. Sessió 3 1. “Lying Informants: A Fieldwork Experience From Ghana.” Wolf Bleek. Population and Development Review 13(2):314-322, juny 1987. 2. “La evidencia social del sufrimiento. Salud mental, políticas globales, y narrativas locales.” Martín Correa Urquiza, Tomas J. Silva, Márcio M. Belloc, Àngel Martínez Hernáez. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia 22:47-69, 2006. Textos que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle): Textos que cal preparar per la classe presencial: 1.“Introduction: Grief and a Headhunter’s Rage.” A: Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis. Renato Rosaldo. Pp. 1-21. Boston: Beacon Press, 1989. 2. “Death and Memory: From Santa María del Monte to Miami Beach.” Chapter 2, The Vulnerable Observer: Anthropology That Breaks Your Heart. Ruth Behar. Pp. 34-89. Boston: Beacon Press, 1996. Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle): Susan M. DiGiacomo, “Autobiografía crítica i teoria antropològica. Reflexions a l’entorn de la identitat cultural i professional.” Revista d’Etnologia de Catalunya 24 (novembre):124-134, 2004. Sessió 5 Textos que cal preparar per la classe presencial: 1. “Tecnología, cultura y sociabilidad. Los límites culturales del hospital contemporáneo.” Josep M. Comelles. A: Medicina y cultura. Estudios entre la antropología y la medicina. Enrique Perdiguero i Josep M. Comelles, eds. Pp. 305-351. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2000. 2. The Power of the Between, Paul Stoller. “Prologue: The Power of the Between” (pàgines 1-11) i capítols 16 (“Immunology and the Village of the Healthy”), 17 (“Entering the Village of the Sick”), 18 (“Sorcery in the World”), 19 (“Remission”), 20 (“Reconfiguration”), 21 (“Ethnography”) i 22 (“Memoir”), pàgines 120-164. Chicago: University of Chicago Press, 2009. Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle): Arthur Frank, capítol 8, “The Wound as Half Opening”, pàgines 169-185. A: The Wounded Storyteller: Body, Illness and Ethics. Chicago: Chicago University Press, 1995.
|
|
Complementària | |