2008_09
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
 
 
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
 Assignatures
  L'AUDIOVISUAL A LA MEDITERRÀNIA: INDÚSTRIA I NOUS FORMATS
   Continguts
Tema Subtema
BLOC I: La mirada documental i la realitat mediterrània Una proposta creativa per una realitat concreta
Una teoria pel documental de creació. De Bazin a Comolli
La fràgil frontera entre documental i ficció
Entre la informació i la creació. De l’objectivitat a la subjectivitat
Aproximació al procés de treball documental: L’escriptura del real
La càmera com a eina per conèixer i pensar la realitat
Com representar el real: des de la lectura analítica a la mirada poètica
El cineasta davant del món. La creació com a acte polític, social, reflexiu
La veritat i l’estètica. Filmar com a qüestió ètica
BLOC II: La indústria documental al mediterrani La situació actual: una indústria feble amb una creativitat forta
Les noves tecnologies com element de canvi: una oportunitat pel desenvolupament
Xarxes europees i la seva relació amb l’audiovisual mediterrani
Ajudes al desenvolupament de la indústria audiovisual (programes Media)
Els festivals com aparador i intercanvi
Les possibilitats de difusió i exhibició. Televisió versus Cinema
El diàleg entre els diferents països mediterranis: col•laboracions, acords
El documental a Espanya: la producció catalana. Una indústria emergent
El documental als països àrabs: situació de la indústria i possibilitats organitzatives
Recerca de noves formes de producció
BLOC III: Història i estètica del documental mediterrani Fites del documental clàssic mediterrani:
França: De Rouquier a l’aportació de la Nouvelle Vague. El cinema vérité de Jean Rouch
Itàlia: Pasolini i l’herència del Neorrealisme italià (Rossellini, De Sica, el primer Visconti)…
Espanya: el Buñuel de “Tierra sin pan”
El cas àrab
El documental contemporani:
França i Arte: Comolli, Depardon, Philibert, Cozarinski, Dindo, Cavalier…
Itàlia: Claudio Pazienza, Stefano Tealdi, Olmi, Cavalcanti…
El cas espanyol: Guerin, Jordà, Camino, Patino, Chávarri, Lacuesta, Soler, Erice…
La mirada al real de cinesastes com Theo Angelopoulos, Youssef Chahine, Manoel d’Oliveira…
Emergència de documentalistes en els països àrabs
Representacions de la Mediterrània des de fora: Otar Ioseliani, Van der Keuken, Tanner, Straub-Huillet, Pelechian, Mekas,Jalili,
3.1 Filmar el conflicte
La Mediterrània ha estat representada per mirades poètiques, socials, crítiques, històriques... però en l’actualitat la realitat supera qualsevol posada en imatges i genera la necessitat de mostrar-se frontalment. En una època i en una àrea de conflictes el cinema del real no pot desviar la mirada. Així, la representació del conflicte esdevé essencial.
La filmació del conflicte. Representar l’enemic. Les teories de Jean-Louis Comolli.
Obres que es plantegen la representació d’un conflicte en les seves diferents vessants: com a memòria (“Nuit et Brouillard” d’A. Resnais); com a paraula (“Shoah” de C.Lanzmann); personalitzat en l’enemic polític (la sèrie de documentals de Jean-Louis Comolli); en les seves causes (“De l’autre coté” de Ch. Akerman); en les seves conseqüències (la sèrie de fotografies sobre el Prestige d’A Sekula); en la seva manifestació judicial (“Joc de nens” de J.Jordà)...
Realitzadors israelians i palestins aborden la representació del conflicte: Yoav Shamir, Sobhi Al-Zobaidi, Ebtisam Ma’arana, Nitzan Gialdy, Nizar Hassan... Entre ells, el cineasta israelí Avi Mograbi. L’ús de l’autoretrat (ficcionat) com a distanciament per representar la cruesa de la realitat. El compromís del cineasta. L’humor com a estratègia narrativa. El documental com a construcció fictícia per desvetllar la realitat. Introducció a les seves obres: “Deportation” (1989); “The Reconstruction” (1994); “How I learned to overcome my fear and love Arik Sharon” (1997); “Relief” (1999) “Happy Birthday Mr. Mograbi” (1999); “Will you please stop bothering me and my family” (2000); “At the back” (2000); “Wait, it’s the soldiers, I have to hang up now” (2002); “August, a moment before the eruption” (2002); “Detail” (2003)