2019_20
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
Grau de Treball Social (2009)
 Assignatures
  MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL
   Continguts
Tema Subtema

LA INTERVENCIÓ SOCIAL DES DELS DIFERENTS MODELS
Bases conceptuals de diferents models,objectius i metodologia.

Valores y ètica dels models.

Sociologia de la pràctica. Avaluació del model.
CONCEPTES CLAUS EN TREBALL SOCIAL I PER A LA INTERVENCIÓ SOCIAL - MODEL PSICO SOCIAL

Conceptes de mètode, metodologia, model i tècniques en Treball Social. Diferències i límits.Esquema metodològic com a ordre lògic i com a procés d'intervenció cronològic.
Conceptes claus en el procés d'atenció a les persones: canvi, resistència y reluctància. Claus para treballar el canvi. Contradiccions y els seus límits. Interdependència y dependència. Equilibri dinàmic, ruptures y re-equilibris.
Concepte d'ajuda: l’ajuda en la vida quotidiana, professionalització de l’ajuda facilitació. La relació un denominador comú: significants i transcendència. La confiança el mitjà fonamental per ajudar a les persones. El vincle com generador de seguretat i confiança: la relació profunda i els sistemes de vincular-se. Relació de confiança significativa. Orientació i resolució de les situacions problema a partir de les capacitats i potencialitats de les persones. La tolerància a la incertesa i el bé comú.
LA INTERVENCIÓ SOCIAL


La intervenció en el procés de treball
Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
Formes d’intervenció i variables que intervenen en l'elecció de la intervenció.
Característiques de la intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta
Tipus d’intervenció: Estructuració de la relació de treball amb les persones.
El primer encontre amb el servei i amb el treballador social.
Formes d'intervenció: Habilitats i técniques
El tancament de les intervencions



LA DEMANDA
El client, l’usuari, diferencies conceptuals.
Diferents definicions sobre el significat de la demanda– Aspectes circumscrits.
La presentació de la demanda. El relat, els llenguatges analògics , la narrativa de la demanda.
Condicionants que recauen sobre la demanda.
Condicionants de la visió professional. – La lectura de la demanda.
Treballar i clarificar la demanda.

ENTREVISTA L’entrevista. Elements estructuradors de la relació i de l’atenció.

L’entrevista. Tipus d’entrevista: la primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment.
Enquadrament de l’entrevista o setting. Fases de l’entrevista
Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador. Transferència i contratransferència en l’entrevista. Habilitats i instruments bàsics per entrevistar
Tècniques i eines especifiques. L’anamnesi , la recollida de dades, l’exploració . Valoració de factors de risc i factors de protecció. Pronòstics. Els objectius i la seva negociació. Formes d’intervenció, destreses i habilitats professionals en l’entrevista. Micro-intervencions per potenciar el caràcter mediador dels recursos i prestacions.
El registre de dades incorporat a l’entrevista.