2018_19
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
 Assignatures
  INVESTIGACIÓ I IMPACTE SOCIAL
   Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Aproximació teòrica a l’impacte social de la recerca i la seva avaluació

L’actual programa marc de recerca de la Comissió Europea H2020 i el proper FP9 entre molts d’altres, tant a nivell internacional com nacional, estan posant molt d’èmfasis en que les investigacions finançades en aquests programes han de transcendir més enllà del àmbit acadèmic/científic, i contribuir als reptes socials (l'estratègia Europa 2020 en cas d’Europa o els reptes del desenvolupament sostenible de l’ONU en el context internacional).

El II Pla estratègic de Recerca i Innovació de la URV així ho indica, establint l’impacte social de la recerca com un dels pilars bàsic del Pla . Dissenyar activitats per maximitzar l'impacte social del projectes de recerca involucrant els grups d'interès no és una tasca fàcil pel personal investigador. És encara més difícil plantejar mecanismes per mesurar i visibilitzar l’impacte social assolit. Per aquest motiu, moltes de les convocatòries de recerca ja estan integrant seccions clarament definides d’impacte social esperat, com una secció més avaluable de les propostes, per tal d’instar al personal investigador a dissenyar com orientar la recerca i planificar activitats per assolir un impacte social destacat no només durant tot el procés investigador sinó una vegada el projecte de recerca hagi finalitzat.

El principals continguts a desenvolupar en aquest bloc seran:

Conceptualització de l’Impacte científic, polític i social de la recerca
Construint impacte social tenint present l’acumulació dels resultat de recerca previs: concepte de RESI -Research Enabling Social Impact-
Creació social de la recerca
Visibilitzar l’impacte social de la recerca a través de l’eina SIOR
Avaluació de l’impacte social de la recerca (establiment d’indicadors)
TEMA 2: Planificació, gestió i avaluació de serveis, plans i programes des d’una perspectiva crítica i reflexiva.

El poder aconseguir impacte en recerca, en les diverses vessants conceptuals exposades al bloc1, té relació directa en el plantejament central de la pròpia recerca però també en les metodologies emprades per aconseguir uns majors índex d’impacte, sobretot pel que fa a la transferència de coneixement i en la pròpia transformació social. Proposar des del principi de la recerca metodologies que comporten la implicació de la comunitat i els grups d’interès facilita l’impacte de les nostres recerques, més enllà de l’àmbit estrictament acadèmic.

En aquest bloc et proposem analitzar metodologies que afavoreixen aquesta relació i implicació dels actors socials en la recerca:

Processos de co-creació
Escoles com a comunitats d’aprenentatge i Metodologia comunicativa i impacte social de la recerca
La Investigació-acció-participació (IAP)
L’Aprenentatge Servei (APS)
TEMA 3: Experiències en recerca innovadora amb perspectiva d’impacte social

En aquest últim bloc temàtic es portaran a terme presentacions d’experiències de recerca diverses que han tingut impacte social. Aquestes visites seran directament relacionades amb tota la vessant teòrica exposada en els anteriors dos blocs, per tal de visualitzar com es pot generar impacte social al territori.

Projecte europeu SoCaTel (H2020).
Línia de recerca en comunitats d’aprenentatge i impacte social de la recerca.
Recerca Investigació-Acció-Participació.