2018_19
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
 Assignatures
  INVESTIGACIÓ I IMPACTE SOCIAL
   Fonts d'informació
Bàsica

Aiello, E., & Joanpere, M. (2014). Social Creation. A New Concept for Social Sciences and Humanities. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 3(3), 297-313. Doi: 10.4471/rimcis.2014.41

Aubert, A., Molina, S., Shubert, T., Vidu, A. (2017). Learning and inclusivity via Interactive Groups in early childhood education and care in the Hope school, Spain. Learning, Culture and Social Interaction.13, 90-103. doi: 10.1016/j.lcsi.2017.03.002

Balcazar, E.B. (2003) Investigación acción participativa (iap): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades N. (7/8): 59-77. Acessible des de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18400804

Bornmann, L. (2013), What is societal impact of research and how can it be assessed? a literature survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64, 2: 217-233.

Colmenares, A.M. (2012) Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y silencios: Revista Latinoamericana de Educación, Vol.3, N. 1: 102-115. Accessible des de: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys3.1.2012.07

De Jong, S., Barker, K., Cox, D., Sveinsdottir, T., & Van den Besselaar, P. (2014). Understanding societal impact through productive interactions: ICT research as a case. Research Evaluation, 23(2), 89–102.

Deusdad, B, i Riccò, I. (2018, in press). The digitalization of long-term care services in Spain: stakeholders’ views.  Human Technology.

Flecha, R., Soler-Gallart, M., & Sordé, T. (2015). Social impact: Europe must fund social sciences. Nature, 528. Doi: 10.1038/528193d

García-Carrión, R., & Díez-Palomar, J. (2015). Learning communities: Pathways for educational success and social transformation through interactive groups in mathematics. European Educational Research Journal, 14(2), 151–166. García-Pérez, A., Mugarra, A. y Villa, A. (2016). Innovación Social Universitaria como marco para la fundamentación, desarrollo y evaluación comunitaria de proyectos de Aprendizaje-Servicio. En M. A. Santos Rego, A. Sotelino y M. Lorenzo (Eds.), Actas VI Congreso Nacional y II Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario (pp. 297-306). Santiago: USC.

Garcia, C., Gairal, R., Munté, A., Plaja, T. (2017). Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature. Child & Family Social Work 1(9). doi: 10.1111/cfs.12384

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: Hipatia.

Gómez, A., & Munté, A. (2015). Communicative methodology of research and Roma migrant women in Spain: A process of social change. In L. Bryant (Ed.), Critical and Creative Research Methodologies in Social Work. Farnham: Ashgate. Doi: 978-1-4724-2582-9

Holbrook, J.B., & Frodeman, R. (2011)., Peer review and the ex ante assessment of societal impacts. Research Evaluation, 20(3), 239–246.

Llopis, A., Villarejo, B., Soler, M., & Álvarez, P. (2016). (Im)Politeness and interactions in Dialogic Literary Gatherings. Journal of Pragmatics, 94, 1-11

Martin, X. (2016). Proyecto con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona: GRAÓ.

Molas-Gallart, J., & Tang, P. (2011). Tracing “productive interactions” to identify social impacts: An example from the Social Sciences. Research Evaluation, 20(3), 219–226.

Morlà, T. (2015). Comunidades de Aprendizaje, un Sueño que hace más de 35 años que Transforma Realidades. Social and Education History, 4(2), 137–162. Doi: 10.17583/hse.2015.1506

Puig, J. M. (Coord.) (2015). 11 Ideas Clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? Barcrelona: GRAÓ. Puig, J. M. (2012). El Aprendizaje-Servicio: bases pedagógicas e ideas clave. En Barcelona, V encuentro para la promoción del Aprendizaje- Servicio. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=NrxfiexOkLA Puigvert, L., Christou, M., & Holford, J. (2012). Critical communicative methodology?: Including vulnerable voices in research through dialogue. Cambridge Journal of Education, 42(4), 513–526. Doi:10.1080/0305764X.2012.733341

Pulido, C., i Ríos, O. (2006). Les comunitats d'aprenentatge: escola i educació social integrades? Educació Social (32).

Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., Larkin, C., Lepori, B., Mosoni-Fried, J., Oliver, E., Primeri, E., Puigvert, L., Scharnhorst, A., Schubert, A., Soler, M., Soòs, S., Sordé, T., Travis, C., Van Horik, R. (2017). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, rvx025. doi: 10.1093/reseval/rvx025

Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del “Aprendizaje-Servicio”: una perspectiva latinoamericana. Tzhoecoen, 5, 23-43.

Valero, D., Redondo-Sama, G. & Elboj, C. (2017). Interactive groups for immigrant students: a factor for success in the path of immigrant students. International Journal of Inclusive Education, 1-16. doi: 10.1080/13603116.2017.1408712

Vázquez, S., Liesa, M., Revilla, A. (Coords.) (2015). El Aprendizaje-Servicio: diálogo Universidad y Sociedad. Universidad de Zaragoza

Villa, A. (Ed.), Arnau, E., Cabezas, C., Cancino, R., Fernández-Lamarra, N., Greising, C., Guide, E., Jouannet, C., Mora, C. L., Morales, M., Orellana, O., Salazar, C., Sánchez, D., Solís, V., Trujillo, M., Villar, J. y López, A. L. (2013). Un modelo de evaluación de Innovación Social Universitaria Responsable (ISUR). Bilbao: Universidad de Deusto.

Villasante, T., Montañés, M., Martí, J. (Coord.) (2002) La investigación social participativa. Construyendo ciutadania/1. Barcelona: El Viejo Topo.

Waissbluth, M et  al. (2014). Co-creación para la Innovación: Un caso en el Sector Público Chileno. Accessible des de: http://www.dii.uchile.cl/~ris/RIS2014/1innovacion.pdf

webgrafia 

Clarity Testimonials: SoCaTel Cocreation https://vimeo.com/261644939

IMPACT-EV: Evaluating the impact and outcomes of European SSH research. Seventh Framework Programme (2014-2017). https://impact-ev.eu/

SIAMPI (2011). Social Impact Assessment Methods for Research and Funding Instruments Through the Study of Productive Interactions (Final report on social impacts of research). Retrieved from http://www. siampi.edu/

SoCaTel-Everis: https://www.youtube.com/watch?v=B27Vj-y1XR0

Social Impact Observatory Repository (SIOR): http://sior.ub.edu/.

TAC 12: https://www.youtube.com/watch?v=wQu6ZE3HunA

Complementària
 Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

Batlle, R. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC.

Flecha, R. (2015). Successful Educational Action for Inclusion and Social Cohesion in Europe. Springer Publishing Company.

Flecha, R., García, R. & Gómez, A. (2013). Transferencia de tertulias literarias dialógicas a instituciones penitenciarias. Revista de Educación, 360, 140–161. Doi:10.4438/1988-592X-RE-2013-360-224

García-Carrión, R., & Díez-Palomar, J. (2015). Learning communities: Pathways for educational success and social transformation through interactive groups in mathematics. European Educational Research Journal, 14(2), 151–166.

García, C., Lastikka, A., & Petreñas, C. (2013). Comunidades de Aprendizaje. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía Y Ciencias Sociales, 17(427 (7)).

Girbés-Peco, S., Macías, F., & Álvarez, P. (2015). De la Escuela Gueto a una Comunidad de Aprendizaje: Un Estudio de Caso sobre la Superación de la Pobreza a Través de una Educación de Éxito. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 4(1), 88–116. Doi:10.17583/rimcis.2015.04

Guillen, A., Sáenz, K, Badii, M.H., Castillo, J. (2009) Origen, espacio y niveles de participación ciutadana. Daena: Internacional Journal of Good Conscience 4(1): 179-193Martin, X. (2016). Proyecto con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona: GRAÓ.Puig, J. M. (Coord.) (2015). 11 Ideas Clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? Barcrelona: GRAÓ.

Villasante, T., Montañés, M., Martí, J. (Coord.) (2002) Prácticas locales de creatividad social. Construyendo ciutadania/2. Barcelona: El Viejo Topo.


Webgrafia 

http://utopiadream.info/ca/

https://www.comunidaddeaprendizaje.com.es/

https://seas4all.eu/

SoCaTel: A multi-stakeholder co-creation platform for better access to long-term care services:: www.socatel.eu Videos de SoCaTel: https://www.youtube.com/watch?v=TTq9u9WQizU https://www.youtube.com/watch?v=KlG3dD62biM https://www.youtube.com/watch?v=o4Vl5M8cdiE
GUIAS ZERBIKAS. Serie de Guías referidas a distintos aspectos del Aprendizaje-Servicio que pueden bajarse libremente de la red: http://www.zerbikas.esHorizon 2020 Work Programmes 2014/15, Opportunities for Researchers from the Socio-economic Sciences and Humanities (SSH) Analysis of SSH-relevant Topics.

“Research Excellence Framework-UK: impact cas estudies”, una base de dades de 6.678 casos d’impacte de la recerca de totes les disciplines científiques: http://impact.ref.ac.uk/casestudies.