2007_08
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
 
Dret Ambiental (2006)
 Assignatures
  DRET PENAL AMBIENTAL
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la web de l’assignatura.
Introducció a la metodologia d’aprenentatge, el sistema d’avaluació i l’eina de campus virtual emprada com a suport a la docència.
Metodologies integrades Observació: metodologia integrada.
L’assignatura Dret penal ambiental es planteja des d’una perspectiva fonamentalment pràctica, posant especial èmfasi en la transcendència de les altres branques del Dret a l’hora d’interpretar els delictes ambientals.
L’estratègia docent escollida per tal d’assolir aquest objectiu general és l’aprenentatge basat en problemes. L’aprenentatge basat en problemes (ABP) o Problem Based Learning (PBL), és una metodologia d’ensenyament-aprenentatge en la qual els estudiants assumeixen el rol principal del seu procés d’aprenentatge, essent la tasca del professor només la de guiar aquest procés.
Aquest és un sistema que, seguint les pautes del constructivisme, parteix de l’autonomia de l’estudiant, en tant que individu adult, per orientar de forma responsable la seva activitat acadèmica a l’adquisició d’aquells coneixements, habilitats i capacitats, que el permetran desenvolupar-se de forma competitiva en el món professional. L’ABP, a més, en tant que afavoreix l’autoaprenentatge, l’autoavaluació i el compromís amb la qualitat, capacita al futur professional per formar-se al llarg de la vida.

Dinàmica de Treball:
En l’ABP, els estudiants, organitzats en grups reduïts, resolen els problemes que es van proposant durant el curs. Els problemes, que poden plantejar diverses qüestions de transcendència jurídica, no tenen mai una única solució.
L’equip haurà de ser capaç, en la resolució de cada problema:
- d’identificar les diverses qüestions que suscita el problema.
- d’organitzar les idees en un mapa conceptual, que permeti identificar els objectius d’aprenentatge.
- de planificar, d’acord amb els objectius fixats, l’estratègia d’aprenentatge de l’equip en termes de treball col•laboratiu.
- d’identificar i utilitzar les eines i recursos de recerca i aprenentatge en l’àmbit del Dret, més idonis a l’estratègia dissenyada.
- d’organitzar la informació obtinguda d’acord amb les pautes de l’argumentació jurídica.
- de traslladar, individualment, el resultat de l’aprenentatge a la forma processal corresponent a un dels possibles interessos de part ( querella, escrit de defensa o acusació...).
Cada equip, que tindrà un nom, haurà de tenir un carpeta o dossier, en la qual es recolliran totes les fases del procés d’aprenentatge, degudament documentades, així com tots aquells materials o evidències que reflecteixin l’activitat del grup (reunions, consultes...). La carpeta o dossier de l’equip és un element important de l’avaluació final.
Aquesta assignatura es desenvoluparà de forma semipresencial, per tal d’afavorir l’autoaprenentatge i el treball en equip. A principi de curs es fixarà en un cronograma, el calendari de sessions presencials i les tasques a realitzar durant les mateixes. Les tasques dirigides s’aniran adequant al desenvolupament del curs i, ja sigui en horari de tutories presencials o a través de les tutories electròniques, es farà el seguiment tant d’aquestes últimes com del treball autònom de cada equip.