2011_12
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
 
URV- CIUTADANA (Grau)
 Assignatures
  HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE
   Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: de la Polifonia del Renaixement al"Dramma per musica"

El contingut teatral dins l’obra artística: de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

De Josquin a Palestrina: música per amplificar la paraula

Contextualització: l’adveniment dels gèneres amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges.
TEMA 2. Arts escèniques, música i Barroc (segle XVII)

Claudio Monteverdi i el seu temps. Del "Dramma per musica" a l’Òpera.

Oratori i contingut dramàtic: dels Filipons a Giacomo Carissimi

Dona, música i Barroc: la Venècia de Barbara Strozzi i la Roma de les Basile

William Shakespeare: invenció de la persona humana.Versions operístiques de Henry Purcell a Giuseppe Verdi.

El gran teatre del món: realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or.

.
TEMA 3. De l’or a les llums. L'època de Johann Sebastian Bach
Música religiosa luterana: símbol, ritus i teatralitat de Heinrich Schütz a Johann Sebastian Bach.

Georg F. Haendel: virtuosisme, espectacularitat i funcionalitat

La “Querelle des Bouffons” com a dialèctica de frontera.

Carlo Goldoni: tornant a inventar el teatre. Els llibrets i les seves versions musicals.

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic i emoció dinàmica.
TEMA 4. Wolfgang A. Mozart i el seu temps.
El classicisme musical: precedents, evolució i característiques. De Franz J. Haydn a Ludwig v. Beethoven

Les òperes de Mozart: dramaticitat polièdrica. D' “Idomeneo” a “Die Zauberflöte”

Lorenzo da Ponte “en musica”:la trilogia mozartiana.

L' “Edat d'or de la música” com a avantsala del Romanticisme: Ludwig v. Beethoven
TEMA 5. El segle del Romanticisme. Una visió de conjunt

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

Ludwig v. Beethoven: l'artista i l'entorn social

L'univers sonor de Franz Schubert , Robert Schumann i Johannes Brahms. Intimisme i grandesa en la música del segle XIX. El lied alemany i la música simfònica.

Música programàtica i música absoluta.
TEMA 6. Òpera: del Romanticisme al Verisme Òpera italiana i convenció:” belcanto” versus teatralitat. Del Barber de Gioacchino Rossini a Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti.

Giuseppe Verdi: individualisme, nacionalisme i escenografia “en música”.

Richard Wagner: l’obra d’art total.

Òperes nacionals: una visió de conjunt. França, Rússia, Txèquia. La Sarsuela espanyola: costumisme i grandesa.

Del Romanticisme al Verisme: drama musical i tempo psíquic en Giacomo Puccini.
TEMA 7. Música i espectacle al segle XX
Segle XX: nous llenguatges i cultura de masses. Revolucions sonores, recepció i espectacle.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques.

El París de Ricard Vinyes. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada. Una visió de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage