2013_14
Guia docent 
Facultat de Ciències Jurídiques
A A 
català 
 
 
URV- CIUTADANA (Grau)
 Assignatures
  HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL
DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL Codi 12234115
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer Primer
Modalitat i llengua d'impartició Veure grups activitat
Prerequisits
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ARAÜNA BARO, NURIA
Adreça electrònica nuria.arauna@urv.cat
Professors/es
ARAÜNA BARO, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura 'Història de l'Audiovisual' proposa un recorregut pels mitjans audiovisuals de reproducció mecànica des de finals del segle XIX fins als nostres dies; des de la fotografia i el fonògraf fins a la plataforma Youtube, passant pel cinema, la ràdio i la televisió. L'evolució d'aquests mitjans s'estudiarà de manera interconnectada, comprenent com un seguit d'inventors diferents, des de localitzacions i vocacions diverses (científiques, econòmiques, comercials, filantropes...) s'esforcen per donar moviment a la fotografia (el cinema) o imatge a la ràdio (la televisió) i de quina manera el desenvolupament tecnològic es connecta amb la generació de continguts que segueixen les tradicions de l'entreteniment popular o elevat. El punt final de l’assignatura és la cultura mediàtica contemporània. L'assignatura repassarà l'evolució tecnològica dels mitjans en relació a les estructures de producció i l'impacte sociològic que tindran al llarg del darrer segle. A més, s'estudiaran algunes de les principals formes expressives dels diferents audiovisuals, així com les representacions que proposaran al llarg de la seva història. Es repassarà per tant l'emergència de diferents formats alhora que la de la seva estructura de producció i el seu paper econòmic, social i cultural en una societat determinada. Per exemple, com i quan neixen les pel·lícules 'llargues' (long feature film) que ara entenem com a 'pel·lícules normals'? Què suposaran a l'hora d'explicar una història audiovisual? Des de quan hi ha sèries audiovisuals i de quina manera transformen les pràctiques de consum o, contràriament, reprodueixen pautes prèvies? L'objectiu de l'assignatura és que els alumnes comprenguin les formes audiovisuals actuals com el resultat d'una evolució històrica complexa i, per tant, qüestionin la naturalitat i transparència que es pressuposa als formats i llenguatges consolidats actualment. Així mateix, l'assignatura vol proveïr l'alumnat d’eines per a la reflexió estètica i social entorn l’audiovisual a les quals puguin recórrer a l’hora de dur a terme els seus propis projectes. Finalment, es tracta de comprendre les representacions audiovisuals com a productes de contexts específics; com a artefactes humans amb diferents funcions i implicacions sobre la societat: per exemple, què suposa un programa de televisió com Soul Train per a la comunitat afroamericana dels Estats Units o bé Televisió de Catalunya per a la identitat catalana -o què han intentat suposar-. Dins un camp de coneixement inabastable per ampli, l'assignatura dibuixarà un itinerari a partir d'una selecció de materials i moments històrics que suposin l'obertura de clarianes (algunes amb continuïtat fins als nostres dies; d'altres de tancades, per ara) a diversos mitjans i maneres de comprendre la creació audiovisual en un arc que abasta des dels productes de consum massiu fins a la producció per a contexts artístics.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent