Grau d'Economia (2009) |
Assignatures |
HISTÒRIA DEL PENSAMENT ECONÒMIC |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2012_13 |
Assignatura | HISTÒRIA DEL PENSAMENT ECONÒMIC | Codi | 16224117 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Quart | Primer |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema 0. INTRODUCCIÓ. |
Principals enfocaments en la Història del Pensament Econòmic. Conceptes bàsics previs. Els orígens del pensament econòmic. |
Tema 1. LA DOCTRINA MERCANTILISTA DURANT L’EDAT MODERNA. | 1.1. El context històric: comerç, metalls i Estat en la base agrària. 1.2. El context filosòfic: jurisprudència moral. 1.3. Els primers pensadors sense sistema: Arbitristes, Mercantilistes, Aritmètica Política. |
Tema 2. LA REVOLUCIÓ FILOSÒFICA DEL SEGLE XVIII I EL NAIXEMENT DE LA CIÈNCIA ECONÒMICA. | 2.1. El context històric: transició vers l’estructura industrial. 2.2. El context filosòfic: Progrés, Harmonia, Racionalisme. 2.3. La Fisiocràcia. 2.4. L’Escola Escocesa: Adam Smith. |
Tema 3. L’ECONOMIA POLÍTICA CLÀSSICA: CONSTRUCCIÓ D’UN PRIMER PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - TREBALL. | 3.1. El context històric: capitalisme industrial, hegemonia britànica i primera expansió internacional. 3.2. El context filosòfic: positivisme, evolucionisme. 3.3. La Teoria del Valor -Treball i les seves implicacions. 3.4. El desenvolupament del paradigma: D. Ricardo (vs. T. Malthus). J.B. Say. 3.5. Una visió crítica dins el paradigma: J. Stuart Mill. |
Tema 4. LES HETERODÒXIES DELS SEGLE XIX. | 4.1. El context històric: costos socials i nacionals de la industrialització. 4.2. El context filosòfic: romanticisme, historicisme, organicisme. 4.3. L’Escola Històrica d’Economia Alemanya. Les posicions EUA. 4.4. Les formulacions del socialisme “utòpic”. 4.5. La visió de Karl Marx. |
Tema 5. LA CONSTRUCCIÓ D’UN SEGON PARADIGMA ENTORN DEL VALOR - UTILITAT. |
5.1. El context històric: crisi internacional de 1873. 5.2. El context filosòfic: subjectivisme, utilitarisme. 5.3. La Teoria del Valor - Utilitat i les seves implicacions. 5.4. L’anàlisi marginalista: Escola austríaca, Jevons. 5.5 Marshall: la síntesi neoclàssica (model d’equilibri parcial). 5.6. Walras: el model d’equilibri general. |
Tema 6. CRITICS I REFORMISTES DEL PARADIGMA NEOCLÀSSIC | 6.1. Context històric: Tensions monopolístiques i capitalisme financer. 6.2. Fi del context filosòfic: derivacions de la Controvèrsia del Mètode. 6.3. Contra el paradigma: l’Escola Institucionalista (T. Veblen) 6.4. Dins el paradigma: Teòrics de la competència imperfecta. 6.5. L’eclecticisme crític de J.A. Schumpeter. |
Tema 7. TERCER PARADIGMA: LA MACROECONOMIA KEYNESIANA. | 7.1. Context històric: desequilibris d’entreguerres i nou model de creixement. 7.2. La Teoría General de Keynes. 7.3. El desenvolupament d’eines de contrastació empírica. 7.4. Aportacions de l’”Edat Daurada”: Hicks, Phillips, Samuelson. 7.5. Visions alternatives: Teories de la Dependència. |
Tema 8. LA REVISIÓ NEOLIBERAL DE LA MACROECONOMIA. | 8.1. Context històric: crisi internacional de 1971-1973. 8.2. Precedents del corrent principal: I. Fischer, Nova Escola Austríaca. 8.3. Friedman: la contraofensiva monetarista. 8.4. Nova Economia Clàssica i Teoria de les Expectatives racionals. 8.5. Nova Economia Política i Teoria de l’Elecció Pública (Buchanan) 8.6. Algunes línies microeconòmiques recents: Nova Teoria del Consumidor, Economia de la Informació, Teories de l’Empresa, Teoria Econòmica de la Família. |